Welcome guest!

Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?

Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
Friday 18 May, 2012, 05:59:12
TPNL

Author Topic:  Payware versus Freeware  (Read 1956 times)

Offline PeterD

• www.trainsim.com
Payware versus Freeware
« on: Friday 02 December, 2011, 20:15:51 »
Chris vraagt ook hulp van iedereen, op deze pagina http://www.christrains.com/ts2012.html staat een poll waarin je kunt aanvinken hoeveel dollars je over hebt voor een trein.

Ik denk dat Chris het op prijs stelt dat mensen behalve de screens bekijken ook die moeite willen nemen. DTD is ook nieuwsgierig naar de mening van Nederlandse treinliefhebbers aangaande freeware of payware.

EDIT GerJan
Afgesplitst van http://forum.treinpunt.nl/index.php/topic,16747.0.html
« Last Edit: Saturday 03 December, 2011, 13:19:11 by GerJan »

Share via facebook Share via twitter

Bruno

• Guest
Re: Payware versus Freeware
« Reply #1 on: Friday 02 December, 2011, 20:37:55 »
Dan moet Chris toch eerst wat meer informatie geven...
Bevat de trein een volledig geanimeerde 3D cabine?
Bevat de trein realistisch geluid?
Zijn er extra functie gescript, zoals beweegbare ramen en zonnenschermen?
Hoe is de bediening/rijeigenschappen?

Als dat allemaal in orde is heb ik er best 6 euro voor over, maar als het troep (als ik het zo mag noemen, komt helaas veel voor bij RW) is, dan is gratis nog te duur ;)

Offline PeterD

• www.trainsim.com
« Reply #2 on: Friday 02 December, 2011, 20:43:14 »
Dan moet Chris toch eerst wat meer informatie geven...
Bevat de trein een volledig geanimeerde 3D cabine?
Bevat de trein realistisch geluid?
Zijn er extra functie gescript, zoals beweegbare ramen en zonnenschermen?
Hoe is de bediening/rijeigenschappen?

Als dat allemaal in orde is heb ik er best 6 euro voor over, maar als het troep (als ik het zo mag noemen, komt helaas veel voor bij RW) is, dan is gratis nog te duur ;)

Als dat allemaal in orde is dan mag het ook wel 15 euro kosten  ;)

Offline Johnny

• TreinPunt.NL Administrator
    • Openbaar vervoer foto's en wie weet nog veel meer!
« Reply #3 on: Friday 02 December, 2011, 21:02:59 »
Waarom nou al het goede spul te koop aanbieden...
Vele dingen zijn al Payware en ook niet altijd goedkoop.
Van mij mag er wel eens wat meer uitgebracht worden in freeware net zoals met Msts.
Misschien komt het omdat Railworks nog relatief nieuw is, dus dan heeft het tijd nodig.

« Last Edit: Friday 02 December, 2011, 21:04:49 by Johnny »
Groeten,
Johnny

Bekijk ook mijn OV Blog!
http://www.johnnyhibma.blogspot.com
Ben ook actief op Hyves, Facebook, Twitter onder de naam: Johnny Hibma

Frysk is in taal!
Sa ist en net oars.

Bruno

• Guest
« Reply #4 on: Friday 02 December, 2011, 21:09:55 »
Als dat allemaal in orde is dan mag het ook wel 15 euro kosten  ;)
Waarom?
http://railroadsim.net/en/presentation-rrs-tem2-pack1-for-railworks is gratis, en heeft alle genoemde dingen en nog meer ;)
Het is dan geen Nederlands, maar als het met Russische meuk kan, moet het in NL ook kunnen!

Offline PeterD

• www.trainsim.com
« Reply #5 on: Friday 02 December, 2011, 21:39:48 »
Metallica kan ook gratis concerten geven, Ajax kan ook gratis voetballen.

Het is een goed recht van iedereen om geld te vragen voor een product of een dienst.  Met add ons zie je inderdaad wel spul verschijnen wat je gratis niet eens op je PC wilt hebben.  Op zich niets mis mee, Metallica of Ajax verkopen ook geen kaartjes als het niet de moeite waard is voor de liefhebbers.

Chris geeft een aantal opties, van freeware tot een relatief laag bedrag als hoogste prijs-suggestie. Iemand met Chris zijn staat van dienst zal niet eens iets uitbrengen dat de moeite niet waard is.

Ik vind dus inderdaad zodra je kiest om payware te maken je voor een NS 2200 setje locs in een aantal kleurvarianten gewoon 15 euro mag vragen (locs met alle opties en als extraatje een setje goederenwagons erbij kado).

Dat zou ik ook doen als wij de Class 66 in RW3 zouden uitbrengen als payware. Dat neemt niet weg dat als DTD zou kiezen om het als freeware uit te brengen we het anders zouden doen. Wij zijn altijd van mening geweest dat freeware maken zeker kan, freeware maken met payware kwaliteit of soms met kwaliteit dat bestaande payware overtreft is onbetaalbaar  ;)
« Last Edit: Friday 02 December, 2011, 21:44:16 by PeterD »

remonse

• Guest
« Reply #6 on: Saturday 03 December, 2011, 00:23:41 »
om er bij in te springen.  vroeger dacht ik ook zo go waarrom niet freeware ik koop het niet ik wil het gratis. tot dat ik zelf in de materie ben gedoken van het bouwen.  het tot stand komen van een trein kost een hele hoop tijd in railworks. de mensen vragen steeds meer en willen meer. Vroeger vonden we een vierkant model mooi wat de ns kleuren had . nu moet bijna elk onderdeeltje kloppen. dus kost velen malen meer tijd.
En om bij peter aan te sluiten het is goed recht dat een maker geld vraagt , en niet omdat ik zelf payware maak. maar er is een hoop inspanning nodig. ik ben het er niet mee eens omdat railworks nieuw is, dat is niet de reden dat er geld gevraagt word! Voor mij is het meer een onbetaalbare hobbie, en okal zou chris er geld voor vragen hij heeft ook het recht! hij is wel 2 keer bezig voor ons om zijn spul weer uit te brengen.
En werk jij gratis voor een ander? of betaal jij de rekening voor een ander?

Waarom koop je een basis set van marklin maat ho en koopt er later extra treinen/wagons etc voor?
Moeten die ook gratis gegeven worden ? Als basis formule die vaak ongeveer gebruikt word door een onder nemer. verdiend marklin 70 procent aan het model de winkel 70 en als er nog distributie tussen zit verdiennen zij er ook een deel van. nou dan zijn we voor railworks wel goed koop toch ?

En freeware troep is er niet voor railworks! Respect voor de mensen die hun best doen en die het je geven.

En bruno zoals ik begrepen heb heeft hij nog geen realistisch geluid omdat chris niet weet wat voor geluid deze trein maakt. ;)
mogelijk komt dat nog overigens wel knap als die alles voorledig werkend heeft kwa cabine, hij woont zelf in amerika ?

« Last Edit: Saturday 03 December, 2011, 00:31:11 by remonse »

Bruno

• Guest
« Reply #7 on: Saturday 03 December, 2011, 10:57:31 »
Uiteraard is het iedereen zijn goed recht ergens geld voor te vragen, echter vind ik wel belangrijk dat er rekening gehouden wordt met de prijs kwaliteitverhouding, en die is bij RailWorks soms nogal scheef.
Toch zit er in mijn ogen nogal een verschil tussen een virtueel product en een echt product, zoals jij de Marklin startset noemt; daarin zitten materialen verwerkt, kunststof, motoren, elektronica, en die is nou eenmaal niet gratis.
Voor RailWorks producten heb je al die materialen niet nodig, het enigste wat nodig is, is een ontwerpprogramma en een berg tijd en geduld.
Uiteraard respect voor iedereen die iets voor RW maakt, maar soms moet men gewoon iets beter op de prijs/kwaliteitsverhouding letten.

Ook de manier waarop RailWorks payware soms wordt aangeboden, vind ik niet juist. Om als voorbeeld jou 1800 even te nemen (en dat is geen persoonlijke aanval, en geld voor veel meer Payware ;))
"Full working cabin" wordt er mij beloofd, terwijl er eigenlijk niet zoveel meer is als in de standaard RW loc's, wat ik verwacht van een volledig werkende cabine is dat ik de snelschakelaar zelf in moet zetten, evenals de ventilatie. Dat de frontseinen onafhankelijk te bedienen zijn, de ruitenwissers met diverse snelheden bediend kunnen worden, enz. Wat er nu in zit is een mooie 1800 cabine, maar niet "Full working". Om maar even een voorbeeldje te noemen (en nee, je bent echt niet de enigste die zijn producten op deze manier probeert te verkopen ;))

Of ik gratis voor een ander werk? Als het hobbymatig is voor mede-hobbyisten doe ik wel eens dingen zonder arbeidskosten te rekenen, gewoon omdat ik het leuk vind om te doen. Als het het werk is waarmee ik mijn brood zou moeten verdienen uiteraard niet, maar daar is hier (geloof ik) nog geen spraken van.

Wat betreft geluid/cabine in de 2200; er zijn in Nederland diverse organisaties met zo'n ding (daar werkt ook iedereen gratis aan!), als Chris die eens mailt heeft ie zo cabine- en geluidsopnames ;)

Offline Johnny

« Reply #8 on: Saturday 03 December, 2011, 11:37:33 »
Uiteraard is het iedereen zijn goed recht ergens geld voor te vragen, echter vind ik wel belangrijk dat er rekening gehouden wordt met de prijs kwaliteitverhouding, en die is bij RailWorks soms nogal scheef.
Daar sluit ik me bij aan.

Of ik gratis voor een ander werk? Als het hobbymatig is voor mede-hobbyisten doe ik wel eens dingen zonder arbeidskosten te rekenen, gewoon omdat ik het leuk vind om te doen. Als het het werk is waarmee ik mijn brood zou moeten verdienen uiteraard niet, maar daar is hier (geloof ik) nog geen spraken van.
Kijk, zo bedoel ik ik het nou ook. Een simulator hoort voor iedereen te zijn.
Je ontwikkeld content als hobbyist, dat wil je gewoon delen met elkaar.
Op deze manier houd je de community hoog en kun je het nog groter maken.
Denk hierbij aan Msts, waarbij zowat alles gratis is op enkele grote merken en namen na.
Railworks is in mijn ogen teveel payware dat zich richt op mensen met een beurs.
Misschien heeft het te maken met het feit dat Railworks relatief nieuw is.
Vele hobbisten moeten hun draai nog vinden wat ontwikkelen en overstappen betreft.
De gang is al wel inwerking gezet. Denk hierbij aan UKtrainsim.com, welke enorm veel gratis downloads bied.
Je ziet nu een onderscheid tussen proffesional gemaakte payware content en freeware payware content.
Maar ben me ervan bewust dat het freeware wel steeds beter zal gaan worden, alleen dat heeft tijd nodig.
Nu voert het payware de boventoon waar ik zoal mijn gedachten over heb. Hoewel ik de reden wel begrijp.
Het is wachten op het moment dat de professionele freeware erin komt en opmars krijgt.
Dan krijgt Railworks een eerlijke verhouding voor elke hobbist, en niet dat het zich richt op de beurs zoals het nu lijkt.

Offline PeterD

• www.trainsim.com
« Reply #9 on: Saturday 03 December, 2011, 11:49:42 »
De geleverde inspanning is ook geen argument om er geld voor te vragen. Mijn vader spaarde sigarenbandjes, dat kostte hem enorm veel tijd en inspanning, maar hij heeft er nooit iemand geld voor gevraagd. Een valide argument is dat we leven in een vrije wereld, zo vrij dat het ieders goed recht is om geld te verdienen en winst te maken.

Payware is feitelijk verbonden aan bedrijfsmatige activiteiten. In MSTS en de nieuwe trainsims is er een raar fenomeen ontstaan van mensen die geen bedrijf hebben, zelfs geen inschrijving in handelsregister hebben, goederen verkopen en daarmee omzetbelastingplichtig zijn, gewoon ergens op het internet een download aanbieden en er geld voor vragen. Ik zie dat niet als payware.

Bij payware is er in mijn ogen sprake van een doordacht concept. Heeft er een marktonderzoek(je) plaats gevonden. Is er een product tot stand gekomen dat aantrekkelijk is voor de consument. Is er sprake van een acceptabele prijs-kwaliteitsverhouding. Voor MSTS payware is de geleverde inspanning vaak minimaal, aangezien het voor ervaren payware bouwers gesneden koek is. Bij RW is dat nu even anders omdat er nog sprake is van een leerproces. Zelfs die extra inspanning is geen argument om meer geld te vragen, aangezien het zich wel terug zal verdienen op langere termijn door het uitbrengen van nieuwe add ons.

Payware maken voor de Nederlandse markt is niet eens aantrekkelijk. Nederland is een klein land met 16 miljoen mensen, steden als New York of Londen hebben bijna evenveel inwoners. Dan moet je bedenken dat van de 16 miljoen Nederlanders maar heel weinig mensen RW3 of MSTS spelen. De potentiele afzetmarkt is daarmee zo klein dat productontwikkeling en distributie al meer kost dan de maximale te verwachten omzet. De winstmarge is dus minimaal. Niet veel payware bouwers zullen een Nederlandse loc willen uitbrengen omdat het ze simpel weg verlies zal opleveren.

Payware wordt meestal aangeboden op websites van leveranciers, bijvoorbeeld FlightSim Pilot Shop of Just Trains. Bedrijven die zakelijke overeenkomsten aangaan met de bouwer. Alleen gaan deze bedrijven lang niet met iedereen een overeenkomst aan die een trein heeft gebouwd en er graag geld voor wil hebben. Dergelijke bedrijven hebben een naam hoog te houden en hanteren criteria, waaronder de kwaliteit, de exclusiviteit, verkoopprognose, etc.

Ik heb veel moeite met mensen die een loc bouwen en geld voor de inspanning verlangen, meestal zijn ze ook nog actief lid van trainsim communities. Op identieke wijze als een freeware-hobbyist gaan ze hun nieuwe creatie introduceren bij het publiek en daarna geld vragen voor de geleverde inspanning. Meestal is de loc dan te vinden op een website waar niemand een naam of adres kan vinden van de aanbieder/bouwer. Waar geen KVK inschrijfnummer te vinden is, waar geen btw nummer te vinden is, niet van de aanbieder noch van de bouwers.

Ten opzichte van de payware industrie is het een vorm van concurentie vervalsing, bovengenoemde bouwers maken immers gratis reclame via fora, ze hebben amper kosten gemaakt en ze ontduiken meestal de btw afdracht en belasting over winsten. Payware industrie zal zelf nooit actief reclame maken op fora, als dat al voorkomt zijn het vaak de webmasters of moderators die hun community attenderen op beschikbare payware.

Als voorbeeld, Chris heeft zijn eigen website en gebruikt dat als main-platform om zijn voortgang publiek te maken. Hij heeft nog geen woord gesproken over payware of freeware. Hij geeft bezoekers zelfs de ruimte om de mening te geven over een eventuele prijsstelling. Waar hij ook voor kiest, het kost hem gewoon geld. Indien hij kiest voor payware zijn het overheadkosten, als hij kiest voor freeware is het een iets duurdere hobby voor hem geworden. Voor zijn werkwijze heb ik respect.

Dat is totaal anders voor de groep mensen die duiken in vaagheden. Voor consumenten is er een nadeel, juist door die vaagheid weet je niet aan wie je je geld geeft. De aanbiedende websites hebben geen garantie voorwaarden. Het is geen enkel geheim dat op deze wijze ontzettend veel mensen in Nederland hun geld zijn kwijt geraakt. Payware aanschaffen en nooit iets ontvangen.

Ik denk dus dat zowel 3D bouwers als consumenten eens diep moeten nadenken. De hobbyist die geld wenst voor zijn inspanning in zijn vrije tijd moet eens nadenken waarom hij het niet gewoon freeware maakt. Consumenten moeten zelf nadenken of ze dit fenomeen in trainsims in stand willen houden. Immers als consumenten payware aanschaffen in veilige shops zoals JustTrains en vage, onbekende websites boycotten dan dwingt de consument deze groep mensen weer richting freeware.

« Last Edit: Saturday 03 December, 2011, 11:53:54 by PeterD »

Offline PeterD

• www.trainsim.com
« Reply #10 on: Saturday 03 December, 2011, 12:23:22 »

"Full working cabin" wordt er mij beloofd, terwijl er eigenlijk niet zoveel meer is als in de standaard RW loc's, wat ik verwacht van een volledig werkende cabine is dat ik de snelschakelaar zelf in moet zetten, evenals de ventilatie. Dat de frontseinen onafhankelijk te bedienen zijn, de ruitenwissers met diverse snelheden bediend kunnen worden, enz. Wat er nu in zit is een mooie 1800 cabine, maar niet "Full working". Om maar even een voorbeeldje te noemen (en nee, je bent echt niet de enigste die zijn producten op deze manier probeert te verkopen ;))

Dat is precies wat ik bedoel in mijn bovenstaande verhaal.

Voorbeeld: Op JustTrains staat een prachtig setje Amerikaanse klassiekers van Train Artisan (20% korting als je de code XMAS11 invult tijdens je bestelling). Train Artisan maakt ook diverse claims wat betreft de kwaliteit, zelfs kreten als authentic cabs.

Als de cabs niet authentiek zouden zijn is er sprake van misleiding of bedrog. Zowel JustTrains en Train Artisan hebben in geen enkel land een poot om op te staan. Veel landen kennen reclame code commissies die stellen dat een bedrijf nooit een claim mag doen op iets wat ze niet kunnen waarmaken of wat ze niet leveren. Consumenten kunnen ook hun recht halen bij een rechtbank. De consument wint altijd in dat soort gevallen.

In het geval van aantoonbaar via reclame of beweringen een full working cab beloven is misleiding, een rechter zal de koopovereenkomst ook ontbinden.

In geval van JustTrains en Train Artisan kan de consument vrij simpel verhaal halen, een bevredigende oplossing vinden of desnoods zijn gelijk/ongelijk halen bij een rechtbank.

Of het met de Railworks 1800 loc zo is weet ik niet. Door de loc aan te bieden op internet is er juridisch al sprake van bedrijfsmatigheid, wat diverse verplichtingen schept zoals inschrijving KvK, BTW plicht maar nog belangrijker er is in Europa dwingend recht aangaande consumentenverkoop.

Iemand die een fullworking cab denkt te kopen omdat de verkoper dat zo aanbiedt heeft daar ook recht op, als het geen fullworking cab is moet de verkoper die cab gratis bijleveren of het aankoopbedrag retourneren. Dat dwingende recht geldt niet alleen voor Nederland maar voor de hele Europese Unie.

remonse

• Guest
« Reply #11 on: Saturday 03 December, 2011, 15:16:22 »
Ik snap dat er bij het fenomeen payware bij een hoop mensen geen lampje gaat branden. En dat snap ik ook omdat velen van jullie geen idee hebben wat er nou achter die schermen gebeurt. En nu spreek ik uit eigen werkwijze en niet over het feit hoe een ander werkt want daar wil ik me niet in mengen.  ook wil ik vermelden dat ik geen doorsnee payware developer ben die rijk wilt worden. geloof me dan kun je beter iets anders doen. en ik ben onder de mensen communitys om ook hun te helpen met hun problemen. er zijn er all genoeg die me wel eens een mailtje sturen ik snap iets niet, wie dat zijn maakt niks uit, tevens zijn er genoeg communitys die mijn bezoek en mijn hulp zeer op prijs stellen, tevens zijn er mogelijkheden om sponsoring te doen vanaf mijn kant naar communitys toe. en als communitys mijn bezoek vervelend vinden hoor ik dat graag.

Hoe onstaat een model bij mij en wat moet ik in orde hebben? Ik werk op basis van een lijstje die ik standaard bij elk model volg:

1:Als eerst onderzoek doen naar een model hoe ziet deze er uit en wat moet er ongeveer gemaakt worden, en is dit mogelijk in railworks.
2: het verkrijgen van toestemming om in een cabine te kijken onderzoeken en geluids opnames en foto materiaal.(indien dit niet officieel gebeurt loopt machinist gevaar voor zijn werk, officiaal mag niemand mee rijden in een cabine of foto materiaal maken in een voertuig van betreffende bedrijf dit ivbm privacy van machinist en passagier. Tevens zitten hier kosten aan verbonden aan de ns. indien naast trein stel of langs het spoor ben je verplicht om een veiligheids man in te huren kost ook geld !)
het  zou zonde zijn als die vriendelijke man die jou toegang geeft op ze donder krijgt of baan verliest omdat hij iets doet wat niet volgends de regels is.
Tevens foto materiaal die geschoten word op open dagen bij bijvoorbeeld Een voertuig onderhouder, garage etc , mogen niet gebruikt worden voor comercieel doeleinden en ook niet in je freeware. alleen voor eigen gebruik!!!.

3: licenties te krijgen om logos op een trein model te plaatsen. licentie houd in precentage van verkoop bedrag moet af gedragen worden aan patent/trademark houder van de logos ook in het geval van een bouwer zoals siemens/ stadler. ook daar moet een licentie vandaan komen.. Dit is een bepaald bedrag op elke verkoop van je product.
4:indien dit rond is start je met bouwen. koop je bouw tekeningen en maakt je model rij klaar.
5:rij klaar is nog niet rij klaar.  er zullen nog een aantal delen gedaan moeten worden, meten uit meten van rem cilinder druk etc, simulatie onderanden tractie hoe sterk is deze trein hoeveel vracht kan hij trekken. hoeveel tractie gebruikt deze trein bij het uitslaan van de gas hendel en oa meer dingen.
6: opties die niet mogelijk zijn in de basis game engine zullen per script gemaakt moeten worden.
de overige punten spreken die komen lijken me duidelijk genoeg.

Dus de uitspraak het is alleen maar een software kopen om je dingetjes te bouwen ? Bij mij in elk geval niet.
Wat heb je nodig om alles uit eigen hand te bouwen ?

software om fotos te bewerken zoals photoshop en oa lightroom om raw bestanden te kunnen bewerken
software als 3d max ( ik gebruik 3dmax omdat ik vroeger op school geleerd heb om autocad te tekennen deze software komt dus dichter bij mijn ervaring)
software om geluids opnames te kunnen bewerken en klaar te maken voor game gebruik.

Apparatuur?
Microfoon om geluids opnames te maken. ik gebruik hier bij een handheldrecorder Zoom h4n studio recorder.
indien mogelijk kan ik ook 4 channel recorden om microfoon in cabine e machine kamer te plaatsen
Goede camera om fotos te maken en film apparatuur, incl overige spullen
Goede pc om te renderren, textures te generen vanuit 3d software.

En dat het tijd kost weten we allemaal?

Stukje belasting ontduiken vind ik een vervelende zaak en doe ik zelf dus ook niet aan . wat een ander via paypal of buitenlandse bank rekeningen doet hou ik me graag buiten. maar ik vind dat je dit soort dingen niet te snel mag zeggen.

en over vage shops gesproken kan ik in elkgeval niet over spreken. waarom gebruik ik een bedrijf die mijn spullen verkoopt ? heel simpel Ze dragen belasting voor mij af aan elk land waar spullen verkocht worden!
en wat voor belasting moet ik betalen? geld wat ik uitbetaald krijg van dit bedrijf.
en van dat geld betaal ik weer bedrijfen waar ik licentie kosten aan moet betalen.
Dit is voor mij de oplossing om ieder binnen een zeer korte tijd te supporten. en me zelf te focussen op een model. omdat all die geld zaken veilig uitbesteed zijn aan iemand die er echt verstand van heeft!

Als ik bovenstaand zelf zou gaan beheren zal het voor mij een hoop administratie mee brengen als ik een bepaald bedrag verdien in een land.

In dit geval heb ik er voor gekozen voor een bedrijf die oa voor grote zeer grote software bedrijven spullen verkoopt als voorbeeld ! autodesk, software maker van 3d studio max! voor intresse ? Kijk
http://home.plimus.com/ecommerce/company/clients

Vragen of snap je iets niet mail me gerust,

« Last Edit: Saturday 03 December, 2011, 16:33:09 by remonse »

Offline PeterD

• www.trainsim.com
« Reply #12 on: Saturday 03 December, 2011, 16:41:57 »
Dan moet je wel veel 1800 locs verkopen om nog iets winst te maken.  Een uurtje met de Nederlandse Spoorwegen voor dit soort commerciele activiteiten is geen goedkope aangelegenheid.

Buiten de trein 1e uur € 450, ieder volgend uur € 250, in de trein 1e uur € 250, ieder volgend uur € 150 en per uur € 80 begeleidingskosten van een NS personeelslid. Als je dan ook nog Alstom moet betalen (geen idee wat die vragen) wordt het nog een stukje duurder.

Plus de kosten van alle software en apparatuur, de distributie etc.

Ik zou het dan maar in China laten bouwen, een beetje Chinees kost 2 euro per dag  (inclusief alle belastingen).

en over vage shops gesproken kan ik in elkgeval niet over spreken.

Wat ik al vaag vind is adverteren met een prijs van € 4.99.

Artikel 38 van de Wet op de Omzetbelasting 1968:

Het is de ondernemer verboden aan anderen dan ondernemers en publiekrechtelijke lichamen goederen en diensten aan te bieden tegen prijzen met zodanige aanduidingen dat de omzetbelasting niet in de prijzen zou zijn begrepen.

Specifiek voor internettransacties  artikel 7:46c BW:

Tijdig voordat de koop op afstand wordt gesloten, moeten aan de wederpartij met alle aan de gebruikte techniek voor communicatie op afstand aangepaste middelen en op duidelijke en begrijpelijke wijze, de volgende gegevens worden verstrekt, de prijs, met inbegrip van alle belastingen, van de zaak;

Door de Wet Oneerlijke Handelspraktijken is het verboden om een prijs exclusief BTW (of andere belastingen) te vermelden richting een consument. De prijs inclusief BTW is essentiële informatie (art. 6:193e BW) en mag dan ook niet ontbreken in een reclame, aanprijzing of aanbod gericht op consumenten.

Het is dus niet toegestaan om een consument een prijs exclusief BTW te melden, ook niet als je erbij zet dat de prijs exclusief BTW is. Er moet echt een prijs inclusief BTW bij staan.

Verder zag ik nog dat als ik de add on op CD wil hebben het ineens bijna 10 euro duurder wordt, terwijl bij payware in een bekende shop als justtrains niet zo is, als voorbeeld Train Artisan American Classics heeft dezelfde prijs voor een download als voor een CD.

« Last Edit: Saturday 03 December, 2011, 17:16:33 by PeterD »

remonse

• Guest
« Reply #13 on: Saturday 03 December, 2011, 17:27:41 »
wat de kosten zijn geef ik niet prijs nee maar een formulering dure hobby snap jij in elk geval.

ten tweede de onderneming die goederren verkoopt is amerikaans en hoe verre hun regels hebben kwa vermelding van btw weet ik niet en is eigenlijk ook hun pakkie aan.
Prijs word uiteinderlijk incl omdat ik hier verlede week all achter aan ben geweest. moet er alleen nog even mee geholpen worden.

Dus met anderre woorden ik kan hier niet zo veel mee dan het alleen makkelijker maken voor iedereen !!!!

« Last Edit: Saturday 03 December, 2011, 17:30:05 by remonse »

Offline PeterD

• www.trainsim.com
« Reply #14 on: Saturday 03 December, 2011, 17:36:44 »
Apple is ook Amerikaans, Coca Cola ook. Zij mogen in Nederland ook niets verkopen met een prijs exclusief BTW.

Het Amerikaanse Plimus denkt niet dat het hun pakkie aan is, omdat ze op hun eigen website alleen de service aanbieden zodat jij via internet kan verkopen. Ze zeggen dus ook "Plimus takes care to follow all legal requirements and we expect our clients to do so as well."

In het Nederlands is dat Plimus zorg draagt dat hun dienst voldoet aan wettelijke eisen en zijn van hun klanten (jij dus) verwachten dat jij ook zorgt dat je verkoopproces en producten voldoen aan wettelijke eisen.

Aangezien de prijs in Euro wordt gegeven kan je moeilijk beweren dat het voor de Amerikaanse markt is. Dan zou daar toch normaal gesproken het dollar symbool staan. Ook is de term VAT niet van toepassing voor de USA aangezien de USA geen nationale VAT kent en een vorm van belasting een zaak is van de overheid van een Amerikaanse staat.

« Last Edit: Sunday 04 December, 2011, 00:08:39 by PeterD »

remonse

• Guest
« Reply #15 on: Saturday 03 December, 2011, 17:54:54 »
dag peter daar word in elk geval aan gewerkt
en coca cole en apple zijn twee anderre bedrijfen, hebben of neven vestiging hier en handellen onder de nederlandse wet, en volgends mij is cocacola onderdeel van heineken hier in nederland ! en word door hun verdeeld net zo als sprite/ en crystal clear.

als ik in amerika ben en koop daar een product kan ik ook niet zeggen hey dit en dat moet volgends de nederlandse wet.
dat werkt nou eenmaal anders
maar het incl btw verhaal ben ik zelf van mening dat het stukke fijner is, en zoals ik aangaf gaat dat binnen kort ook anders.

Offline supercitroen

• TreinPunt.NL Moderator
« Reply #16 on: Saturday 03 December, 2011, 18:13:14 »
Als ik iets payware koop wil ik een zeer goed gelijkend model in mijn simulator hebben. Met gedetailleerde textures, een goed werkende cab en een mooi geluid. Als iets freeware goed te benaderen is dan kies ik voor freeware. Voor wat ik nu van de 2200 van Chris heb gezien, denk ik dat dat de kwaliteit waar ik voor wil betalen wel haalt.

Remonse, waar haal jij jouw tekeningen vandaan?
« Last Edit: Friday 09 December, 2011, 17:01:04 by Webmaster »
Groeten,
Jeroen

remonse

• Guest
« Reply #17 on: Saturday 03 December, 2011, 18:24:29 »
utrechtse archief super citroen

Offline PeterD

• www.trainsim.com
« Reply #18 on: Saturday 03 December, 2011, 18:30:47 »

als ik in amerika ben en koop daar een product kan ik ook niet zeggen hey dit en dat moet volgends de nederlandse wet.

Klopt dat kan je daar inderdaad niet zeggen omdat het daar de Verenigde Staten is. Als je het product meeneemt naar Nederland dan kom je er wel achter wat de Douane (afdeling van de Nederlandse belastingdienst) er van denkt. Zodra je het mee wilt nemen Nederland in moet je het conformeren aan de Nederlandse wet, dus in veel gevallen is er sprake van invoerheffing.

Offline supercitroen

• TreinPunt.NL Moderator
« Reply #19 on: Saturday 03 December, 2011, 18:47:08 »
utrechtse archief super citroen

Ik dacht zelf dat de 16-/17-/1800 niet te verkrijgen is in het Utrechts archief, omdat dit nog onder bedrijfsgeheim van de NS valt. Ik kan 'm ook zo gauw niet vinden. Heb je voor mij een archiefnummer?

remonse

• Guest
« Reply #20 on: Saturday 03 December, 2011, 18:54:44 »

Klopt dat kan je daar inderdaad niet zeggen omdat het daar de Verenigde Staten is. Als je het product meeneemt naar Nederland dan kom je er wel achter wat de Douane (afdeling van de Nederlandse belastingdienst) er van denkt. Zodra je het mee wilt nemen Nederland in moet je het conformeren aan de Nederlandse wet, dus in veel gevallen is er sprake van invoerheffing.

ik weet niet wat jij precies ziet onder conform nederlandse wet maar als ik hier een product bestel uit amerika heb ik me aan hun regels te houden. bijvoorbeeld garantie. hier heb ik bijvoorbeeld twee jaar garantie en als ik in amerika maar recht heb op 1 jaar dan heb ik maar 1 jaar en niet zoals nederland 2 jaar.
als het zelfde aangeboden product van nederlandse bodem word verkocht aan mij dan heb ik te maken met nederlandse regelgeving en verkoper ook. nou weet ik dat europees het 1 en ander anders is geworden, maar dan nog zijn de verplichtingen anders.

als nog een voorbeeld een community of wat voor site dan ook waar je kunt registreren hoort vrijgaven te geven over de privacy wet, wat gebeurt er met deze gegevens dit hoort duidelijk weer geven te worden voor het registreren van een account. maar je site moet op nederlandse grond gehost zijn staat je site buiten nederland dan zijn de regeltjes helemaal anders. okal is je website nederlands gericht.

bijvoorbeeld piraten sites je kan er genoeg over terug vinden dit moet er mee gebeuren verbieden. maar niet mogelijk aanbieder is nederlands en heeft ze handel in rusland of waar dan ook staan. buitenlandse wet geld op die site want het valt onder een buitenlandse regelgeving

De regel geving kwa internet verkoop vanuit nederland is voor ons goed geregeld maar van buitenlandse sites is het eigenlijk maar een vreemde ontwikkeling. en kun je niet over uitgesproken raken. er zitten te veel maar onderdelen aan.

remonse

• Guest
« Reply #21 on: Saturday 03 December, 2011, 19:00:47 »
super citroen

je kan beter langs gaan en in de bakken kijken wat ze hebben of email sturen naar ze.
ligt een prachtig boek met info waar je in kunt zoeken. 
tevens staat niet alles op de site aangegeven omdat ze simpel veel hebben heeeel veel

Offline PeterD

• www.trainsim.com
« Reply #22 on: Saturday 03 December, 2011, 19:03:24 »

De regel geving kwa internet verkoop vanuit nederland is voor ons goed geregeld maar van buitenlandse sites is het eigenlijk maar een vreemde ontwikkeling. en kun je niet over uitgesproken raken. er zitten te veel maar onderdelen aan.

Juist, jij als Nederlander vindt dus dat het in Nederland goed geregeld is en in buitenland maar vreemd is. Vandaar dat jij je spullen dan maar via het buitenland wilt verkopen aan Nederlandse forumleden hier.

Bedankt voor de uitleg

remonse

• Guest
« Reply #23 on: Saturday 03 December, 2011, 19:05:55 »

Juist, jij als Nederlander vindt dus dat het in Nederland goed geregeld is en in buitenland maar vreemd is. Vandaar dat jij je spullen dan maar via het buitenland wilt verkopen aan Nederlandse forumleden hier.

Bedankt voor de uitleg

ik praat niet specifiek over mijn verkoop plek ! maar een dagje langs de kvk zal je goed doen peter.
en dan gelieve terug komen! volgend jaar weer een vrije inloop ik ga graag met je mee. de informatie moet duidelijk genoeg zijn in eerderre berichten ;)
ik ben uit gesproken in elk geval.

« Last Edit: Saturday 03 December, 2011, 19:08:47 by remonse »

Offline Johnny

« Reply #24 on: Saturday 03 December, 2011, 19:19:47 »
Ik wil niet veel zeggen, maar Peter kent de wetgeving maar al te goed gezien zijn werk.
Verder heeft hij een jarenlange ervaring met producten.
Je praat hem niet zomaar onderuit Remonse ;)
« Last Edit: Friday 09 December, 2011, 17:00:00 by Webmaster »

Offline PeterD

• www.trainsim.com
« Reply #25 on: Saturday 03 December, 2011, 19:43:32 »

ik praat niet specifiek over mijn verkoop plek ! maar een dagje langs de kvk zal je goed doen peter.
en dan gelieve terug komen! volgend jaar weer een vrije inloop ik ga graag met je mee. de informatie moet duidelijk genoeg zijn in eerderre berichten ;)
ik ben uit gesproken in elk geval.

Een middagje uit is altijd goed. Of het in dit geval goed is betwijfel ik. Ik ben al bang dat de KvK je visie niet zal delen. Ook is het nog eens zo dat de rechter het laatste woord heeft in dit soort zaken. Als jij zo zeker van je zaak bent en zo zeker weet dat ik  nog veel moet leren dan moeten we gewoon een proefproces uitlokken toch?

Ik pak mijn creditcard  en koop je NS 1800. Daarna maak ik de hierboven omschreven klachten bij je kenbaar. Jij blijft bij je standpunten zoals je hierboven hebt gepost.

Jij stuurt me via PM even je adresgegevens zodat ik je als verkoper kan dagvaarden. Dan gaan we gezellig een middagje naar de rechtbank.

Om de uitdaging wat leuker te maken voor iedereen spreken we af dat als jij verliest je de NS 1800 als freeware beschikbaar maakt op treinpunt.nl. Als ik verlies mag ieder lid van treinpunt.nl zijn naam in dit topic posten. Voor al die mensen koop ik dan de NS 1800 bij je.

De kosten vallen best mee als jij verliest. Vaak moet je bij verlies de kosten van de zitting en de kosten van de advocaat van de andere partij betalen. Voor een zaak als dit kom ik gewoon zonder advocaat.

Dus laat het me maar even weten wat je wilt?

P.s. Misschien kan je het gelijk even vertellen aan de mensen van het KvK die jou de voorlichting gaven, dit soort zaken zijn openbaar en die mensen mogen gewoon op de publieke tribune zitten.

« Last Edit: Saturday 03 December, 2011, 19:50:37 by PeterD »

Offline GerJan

« Reply #26 on: Saturday 03 December, 2011, 19:51:07 »
Denk dat er met Railworks ook een iets andere trend is ingezet, een ontwikkelaar die wel zelf doorgaat op zijn ontwikkeld programma, dit in tegenstelling tot MSTS van Microsoft.
RSC komt zelf met de nodige Payware Add-Ons maar ontwikkeld ook het basisprogramma door welke tot nu gratis verkrijgbaar was voor bestaande klanten.

Bij MSTS is er slechts een officiële update geweest, waarna het stil werd vanuit Microsoft zijde. Hierdoor is er ook sneller een gemeenschap ontstaan die zelf content ging maken zowel Freeware als Payware. Railworks daarentegen is door gegaan met het ontwikkelen van het programma waardoor we in korte tijd inmiddels beland zijn bij Railworks 3. Daar deze updates gratis werden aangeboden moet toch ergens het geld vandaan komen en werden vanaf het begin door RSC ook Payware Add-Ons aangeboden.

Daar is van meerder zijde op ingesprongen, van een enkeling tot gerenommeerde bedrijven als Just Trains, je kan haast wel stellen dat er een beetje een wildgroei is ontstaan, de vraag is dan ook hoeveel we hiervan nog terug zullen zien over een aantal jaren tenslotte mag je van Payware kwaliteit verwachten en de vraag is dan ook hoeveel zullen deze kwaliteitsnorm halen en klanten blijven trekken.

Offline Koplopertje

« Reply #27 on: Saturday 03 December, 2011, 23:30:22 »
Als Chris geld vraagt voor Christrains vindt ik dat zijn goed recht. Hij heeft voor MSTS al zoveel gedaan en nu is hij bezig voor TS2012. Ik vind alleen dat je wel reeel moet blijven. 1 locomotief en een aantal wagons met 6 scenario's voor 12,95 vindt ik van den zotte.

Een NS2200 voor €1,- niet. Als Chris nou zijn hele werk opnieuw uitbrengt in goede kwaliteit, cabine, superscale, de hele zooi erbij, en hij vraagt per loc 1 euro en voor een treinstel 2,50 dan ben ik bereid deze gewoon te kopen. Het probleem bij de huidige payware voor RW is dat het te duur is voor wat je krijgt. Voor een Prorail betaalde je vroeger 20 euro. Maar dan kreeg je een route, 8 locs, een zooi wagens en 20 aciviteiten waarmee je uren zoet was. Tegenwoordig niet.

Zo, dat was mijn pleidooi.

Offline martw

• Sinds 27 juni 2011: Bachelor of Science
« Reply #28 on: Sunday 04 December, 2011, 00:08:24 »
Het probleem bij DLC's voor RailWorks/TS2012 is dat veel bouwers/ontwikkelaars lijken te denken "ik vraag er ... euro voor (vul zelf in), de gebruikers betalen het toch wel."
Wat mij ook opvalt is dat de oudste DLC misschien nog wel de meest nette prijs/kwaliteit verhouding hebben. Voorbeeldje: de Isle of Wight DLC. Je krijgt: een route van 15 mijl, plus 2 varianten van een metro-achtig treinstel (mét interieur), een stoomloc met bijpassende wagons (mét interieur), een inspectiewagen, en een stuk of 15 afwisselende scenario's voor zo'n 22 euro.
Ik zeg niet dat ik dat goedkoop vind, maar vergeleken met bijvoorbeeld de Glasgow Airport Rail Link is dat prima: die kost 16 euro voor een route van nog geen 8 mijl waar je standaard géén treinen en scenario's bij krijgt! :o
Je hebt pas iets aan die route (en de scenario's) als je er de Class 380 bij koopt, die ik (met alle respect) een middelmatig treintje vind: twijfelachtige rij-eigenschappen, geen interieur en maar één kleurvariant.

De West Coast Main Line is dan wel weer prima (inclusief Class 86) en ruim 130 mijl route. Maar de trein die daar eigenlijk bijhoort, is als DLC ook een geval apart: je krijgt voor 13 euro drie niet-bestaande varianten van deze trein (de realistische variant moet je apart downloaden) en welgeteld één heel scenario van 20 minuutjes, waarin het ook nog eens stikdonker is.

Weer een ander verhaal is het verhaal German Railroads: over het algemeen één loc (meestal wel 2 varianten, maar beperkte bewegingsvrijheid in de cabine en slechte rij-eigenschappen), wat wagons zonder interieur, 5 scenario's voor 30 euro. En het mooiste van de grap is: deze DLC's zullen niet ge-update worden, omdat de ondersteuning naar een nieuw bedrijf (Virtual Railroads) is gegaan. Wil je die ondersteuning, dan dien je die überpriced DLC's nóg een keer te kopen. Dat vind ik dan weer van de zotte. >:(

Een typisch gevalletje van "de gebruiker betaalt toch wel" en dat is jammer.

Daarom ben ik ook zeker bereid om een bedrag te geven voor een model van Chris, al was het alleen maar omdat ik jaren (gratis!) heb kunnen genieten van zijn treinen in MSTS. Dat hij via zijn poll een maximum-optie op 6 euro heeft gezet, vind ik - zeker vergeleken met de DLC's op Steam - een zeer redelijke prijs.

Martijn
De enige domme vraag is een niet gestelde vraag.
Kijk ook eens in mijn album op http://steamcommunity.com/profiles/76561198011562087/screenshots/. ;)

Offline mcorreiapimenta

• OV Bureau Groningen Drenthe
« Reply #29 on: Sunday 04 December, 2011, 01:34:34 »
Om even terug te komen op het product van Remonse,

Als ik naar de webshop van Plimus ga zie ik nog steeds een bedrag van €4,99 staan.
Alleen kan ik het niet duidelijk vinden of het om een bedrag inclusief of exclusief BTW gaat.
Pas als ik een aantal invul en op 'buy' druk dan zie ik dat er een BTW (19%) á €0,95 bij komt.

Het lijkt me dat dit een product is voor een particulier en niet voor een bedrijf.
En zoals Peter al aangaf is het verplicht dat voor een particulier de prijs inclusief BTW moet worden vermeld.
Ook door de prijs exclusief BTW te vermelden op de webshop zonder daarbij duidelijke vermelding dat het gaan om een bedrag exclusief BTW is misleidend voor de consument.

Het is daarbij voor de consument ook niet van belang dat er een bedrag exclusief BTW staat aangezien wij als particulieren het BTW bedrag niet terug kunnen vorderen van de Belastingdienst.
Bedrijven zoals de Makro e.d. melden hun bedragen exclusief BTW dit omdat het gaat om groothandel waarbij andere bedrijven hun inkopen doen voor hun bedrijf.
En omdat die producten voor hun bedrijf zijn kunnen ze de BTW terugvorderen van de Belastingdienst vandaar dat voor een bedrijf een bedrag exclusief BTW relevant is en vermeld mag worden.

Het lijkt me verder dus erg belangrijk als jij met je payware zaak door wilt gaan Remonse dat je het meteen gaat aanpassen aan de werkelijke verkoopprijs van €5,94 aangezien dat het bedrag inclusief BTW is en je dat bedrag verplicht moet melden voor verkoop aan particulieren.
Daarbij kun je beter op je verkoop factuur melden dat het gaat om een BTW (19%) á €0,95 over €4,99 maar niet het bedrag exclusief BTW op de webshop zetten.

Om daarnaast ook even op het punt betalen voor een product te komen heb ik de volgende mening:

Ik wil best betalen voor een product alleen moet het model toch relatief lijken als in het echt en moet er een kloppende cabine bij geleverd worden, goede geluiden of redelijk overeenkomend en een passagiersview.
Mocht het daarbij gaan om een los model dan zou ik het op prijs stellen dat er meer paints komen mits in het echt aanwezig en dat op zijn minst een aantal scenario's zijn meegeleverd voor in ieder geval de standaard routes en eventueel voor een paar payware routes.
Mocht het gaan om een compleet pakket dan stel ik ook als eis dat de route qua sporenplan redelijk kloppend is en dat de belangrijkste punten goed herkenbaar zijn.
Dit allemaal omdat freeware iets is wat gemaakt word door mensen in hun vrije tijd en graag hun hobby delen met anderen en payware een product is waar ik geld voor betaal en het dan niet een kwestie is van niet goed verwijderen want ik heb immers voor het product betaald en dat verwacht je wel waar voor je geld.

Bezoek ook eens mijn blog: http://zuidlaren-ov.blogspot.com/

Similar Topics

xx
UKTS Freeware packs

Started by etienne123

9 Replies
981 Views
Last post Saturday 21 April, 2012, 15:37:17
by etienne123
xx
UKTS freeware instaleren