Computers voor TS2015 (Lees dit eerst)

TreinPunt.NL Moderator
Student
3.362 posts
Computers voor TS2015 (Lees dit eerst)
« on: Sunday 15 September, 2013, 10:45:22 »
De afgelopen weken zijn er een aantal topics verschenen over computers die geschikt zijn voor TS2015, vandaar dat hier een bericht staat met algemeen advies.

PC of Laptop
Over het algemeen is het een verstandig plan om dit te bepalen voordat je je op het budget gaat storten. Een PC is over het algemeen beter in het draaien van grote games, maar de betere laptops kunnen dit tegenwoordig ook.

Budget
TS2015 vraagt nogal veel van een computer. Houd er dus rekening mee dat je het niet in de hoogste settings kan spelen met een standaardcomputer. Het budget voor een computer die goed TS2015 draait begint dan ook bij de €850 voor PC's en €950 voor laptops.

Wat heb ik nodig
TS2013 vraagt op alle gebieden van een computer veel. Het is zowel CPU als GPU intensief, en vraagt daarnaast ook nog eens aardig wat geheugen. Hierom is het verstandig om een grote processor en een grote videokaart aan te schaffen. Voor processoren is een Quad-Core (Intel Core-i7 of een AMD evenknie) toch wel het minimum. Aan videokaarten is het verstandig minimaal een 1GB Videokaart te kopen, maar het liefst een 2GB videokaart. Ten slotte is 8GB geheugen geen overbodige luxe.

Houd er bij het samenstellen van de computer rekening mee dat het combineren van een Intel-processor en een AMD-videokaart soms problemen kan veroorzaken. Intel-processoren werken over het algemeen liever samen met een nVidia kaart.

Bezuinig ten slotte niet op het moederbord, een moederbord moet je kopen op de groei, en het is daarom verstandig om een moederbord te kopen dat 2x de specificaties van wat je plaatst aankan.

Zelf samenstellen of bij een fabrikant?
Als je zelf over voldoende kennis beschikt om een computer te bouwen, is dit een goede optie. Bij een aantal fabrikanten zijn er echter ook computers te krijgen die makkelijk in staat zijn om TS2015 te draaien. Sommige sites bieden ook aan een zelf samengestelde PC in elkaar te zetten.

Er zijn ook een aantal merken waar je beter af kan blijven, dit zijn merken die hun computers 'on the edge' bouwen, dus het maximale van de onderdelen vragen. Een paar voorbeelden van deze merken zijn Medion en Packard Bell (deze laatste wordt door mensen die veel met computers werken ook wel de PB: ProbleemBak genoemd).

Welke merken zijn wel goed?
Een kleine greep:

Acer (met uitzondering van budgetlijn Packard Bell) (www.acer.com)
ASUS (www.asus.com)
Dell (met name de XPS en Alienware series) (www.dell.nl)
Lenovo (www.lenovo.com)

Een bedrijf dat zelf samengestelde PC's in elkaar zet is www.gamepc.nl

Als je meer vragen hebt stel ze dan gerust, er lopen hier genoeg ICT'ers en IT'ers rond.
« Last Edit: Tuesday 14 October, 2014, 22:13:10 by Niels97 »
Groet,
Robert

Moderator Treinpunt.nl
Webmaster Treinenwereld.eu

Voor het meest verse nieuws over ontwikkelingen, klik hier!

4.665 posts
Re: Computers voor TS2013 (Lees dit eerst)
« Reply #1 on: Sunday 15 September, 2013, 10:56:12 »
Nog even een toevoeging, Intel Core-i7 hoeft niet altijd.
de snellere quadcore i5 exemplaren lopen net zo goed in games. (bijv. i5-2500k of i5-4670k)
Het verschil tussen deze i5 processors en i7 is Hyperthreading, iets waar bijna geen games gebruik van kunnen maken. Prijs verschil is rond de 100 euro die je bijv. in een betere videokaart, moederbord etc. kan steken.

Wil je ook veel dingen doen als video bewerking, 3d renderen, bestands compressie kan i7 met hyperthreading het misschien wel waard zijn.
Mocht je meer over hyperthreading willen weten google het even.

Mvg Jordi
« Last Edit: Sunday 15 September, 2013, 11:05:13 by jor[D]1 »

TreinPunt.NL Moderator
Student
3.362 posts
« Reply #2 on: Sunday 15 September, 2013, 11:04:04 »
Jordi, het zal vast kloppen wat je zegt, maar hierboven heb ik geprobeerd een bericht te schrijven wat voor de meeste mensen te snappen is. De gemiddelde consument ziet het verschil niet tussen een i5 Dual-core met virtual cores, en een i5 Quad-core.

Ik wil mensen niet op extra kosten jagen, maar voor de gemiddelde digibeet is het veiliger om een i7 te kopen, waarvan je zeker weet dat je goed zit, dan een i5 waarvoor meer uitzoekwerk nodig is om het juiste model te vinden.

TreinPunt.NL Erelid
.
Social media freak
7.988 posts
« Reply #3 on: Sunday 15 September, 2013, 11:13:23 »
Punt is wel dat tussen een I5 en I7 een aardige prijsverschil zit, bovendien betreft dit Intel.
Maar de goedkopere computers en onderdelen naar dezelfde snelheid betreft AMD processors.
Kun je over de AMD iets meer vertellen? Ik wil het ook wel doen met mijn ICT kennis, maar jij bent met het verhaal bezig
Groeten,
Johnny

Frysk is in taal!
Sa ist en net oars.

TreinPunt.NL Moderator
Student
3.362 posts
« Reply #4 on: Sunday 15 September, 2013, 11:35:49 »
Nou... Ik werk praktisch altijd met Intel-systemen, dus als jij dat zou willen doen...

De trein!!
1.641 posts
« Reply #5 on: Sunday 15 September, 2013, 23:30:52 »
Hierom is het verstandig om een grote processor en een grote videokaart aan te schaffen. Voor processoren is een Quad-Core (Intel Core-i7 of een AMD evenknie) toch wel het minimum. Aan videokaarten is het verstandig minimaal een 1GB Videokaart te kopen, maar het liefst een 2GB videokaart. Ten slotte is 8GB geheugen geen overbodige luxe.

Heb even wat onderzoek voor je gedaan. :)

Hierom is het verstandig om een krachtige processor en krachtige videokaart aan te schaffen.

Welke processor?
Binnen processorland bestaan twee grote bedrijven, Intel en AMD. Een quad-core toch wel het minimum voor Train Simulator 2013. Hieronder bestaat per bedrijf een beschrijving. Zowel Intel als AMD maken prima processors. Voor Train Simulator 2013 maakt het in principe niet veel uit welk bedrijf je neemt. AMD is over het algemeen iets goedkoper, Intel ietsjes duurder maar wel iets sneller (dit is tijdens gewoon computergebruik echter niet te merken). Welk merk je kiest is aan jou.

Intel
Voor Intel zijn dit alle processoren met de benaming 'Intel Core i5' of 'Intel core i7'. Van deze processoren bestaan verschillende generaties. De intel Core i5 760 is bijvoorbeeld van de eerste generatie, de i5 2500k van de tweede en de i5-3330 van de derde en zo door. Hoe hoger de generatie, hoe sneller in principe de processor. Alle generaties i5 zijn geschikt en vlot genoeg voor Train Simulator 2013.

Elke i7 Quad-Core processor van Intel is geschikt voor Train Simulator 2013.

AMD
Voor AMD is de keus vrij simpel: Elke processor voor de AM3+ socket (een 'socket' is de plek op je moederboard waar de processor in geplaatst wordt) is geschikt voor Train Simulator 2013. Klik hier voor een lijst. Omdat mijn kennis over AMD processoren beperkt is hou ik het veilig en ga ik verder geen advies geven. De AM3+ socket is zeker geschikt.

VOETNOOT: Bovenstaande verhalen slaan op DESKTOP computers. Voor laptops geldt dit dus NIET.

Welke videokaart
De videokaartmarkt is een snel bewegend segment. Razendsnel volgen verschillende videokaarten elkaar op. Op de videokaartmarkt zijn verschillende spelers actief. De twee grootste zijn nVidia en AMD. Verschillende andere merken, zoals MSI, ASUS, Sapphire en Gigabyte, maken gebasseerd op de kaarten van nVidia en AMD verbeterde versies van de videokaarten die ze vervolgens onder hun eigen naam uitbrengen.

Voor Train Simulator 2013 is het verstandig om een nVidia videokaart te kopen. Dit komt omdat het spel gemaakt is met deze videokaarten en met deze videokaarten dus het beste werkt.

Notitie: Bij dit advies is uitgegaan van een schermresolutie van 1920 x 1080.

Wil je een videokaart uitzoeken, kijk dan eens op de Videokaart Benchmark. In deze lijst staan alle high-end videokaarten vermeld met een score in een bepaalde test. Hoe hoger deze score, hoe beter de videokaart. Alle videokaarten met een score van 3500 of meer zijn geschikt om Train Simulator 2013 op hoge kwaliteit te spelen, ook in drukke gebieden.

Ten tijden van schrijven, zou je, afhankelijk van je budget, dus de volgende videokaarten kunnen nemen:
  • Tot €150: Gigabyte GTX650 Ti
  • €150 - €200: MSI GTX660
  • €200 - €250: MSI GTX760
  • €250 - €300: Zelfde als €200 - €250.
  • €300 - €350: MSI GTX680
  • Ik heb teveel geld categorie: GTX Titan (Geen aanrader, maar moest er wel even bij :)))

In bovenstaande is AMD niet opgenomen. Ik ben me hiervan bewust. Een aantal mensen zal hierover beginnen te zeuren - maar op verschillende internetfora (waaronder deze) komt regelmatig voorbij dat nVidia gewoon beter werkt voor TS2013. Vandaar dat ik, terwijl ik een AMD kaart heb, mensen een nVidia kaart adviseer.

Zo, misschien kan je hier wat mee, Rjz222. :)
Volg me op mijn Twitch Kanaal en abonneer je op mijn YouTube kanaal!

4.665 posts
« Reply #6 on: Monday 16 September, 2013, 08:37:27 »
Alle generaties i5 zijn geschikt en vlot genoeg voor Train Simulator 2013.
Alle generaties hebben inderdaad een variant die snel genoeg is, echter niet elke i5 is per definitie snel genoeg.
De processor moet minimaal 2,8Ghz zijn, maar hier geldt hoe sneller hoe prettiger.
Ik houd het hier even op de 3e en 4e generatie:
3e gen (i5-3xxx): In principe zouden alle Standard power moeten werken, dus zonder toevoeging T of S
4e gen (i5-4xxx): In principe zouden alle Standard power moeten werken, dus zonder toevoeging T, TE of S

De T en S versies zijn afgeknepen varianten van de standaard processors.
Daarnaast zijn er nog varianten eindigend op een M, U en Y. Deze zijn voor laptops etc. en zijn meestal niet geschikt.

Ik weet nog wel wat over AMD.
Neem een Vishera processor, de Zambezi zijn wat ouder en de Vishera geven iets beter prestaties voor een vrijwel gelijke prijs.
FX-8xxx zijn quadcore en FX-6xxx triplecore, deze zouden goed moeten draaien met TS.
Laat je niet verleiden door de achterlijk hoge kloksnelheid van AMD. Menig intel met lagere klok is in programma's alsnog sneller. Vooral in single threaded scoort intel een heel stuk beter.

Note: Een processor die hier als niet snel genoeg genoemd is, kan railworks misschine wel draaien, maar wil je hoogste kwaliteit moet je naar de snelle quadcores kijken.

Als je heel snel scores wilt bekijken:
http://www.cpubenchmark.net/common_cpus.html
Anders even 2 verschillende googlen (bijv: FX-6300 vs i5-2500k), dan vindt je wel voor en na delen op een rijtje.
« Last Edit: Monday 16 September, 2013, 08:42:59 by jor[D]1 »

De trein!!
1.641 posts
« Reply #7 on: Monday 16 September, 2013, 16:42:16 »
Je hebt gelijk, sommige zijn inderdaad dual core en die zijn niet snel genoeg voor hoge kwaliteit. Ik zal dat aanpassen. Wil je wel even wijzen op het feit dat een i5 750 (4x 2,67Ghz) ruim snel genoeg is voor TS2013. Echter zijn al deze processoren niet meer te koop en dus kan ik met redelijke zekerheid zeggen dat alle Desktop i5 processoren TS2013 aankunnen.  :)

Dat hele gedoe met die extra toevoegingen heb ik expres weggelaten. Bedenk wel dat dit voor Jan met de Pet is, die kijken daar niet naar. Alle varianten zijn meestal geschikt, aangezien je een M processor bijna nooit in een desktop stopt.

Bedankt voor de extra info over AMD, die kan rjz222 misschien nog toevoegen.  :D

Machinist in opleiding.
1.528 posts
« Reply #8 on: Monday 16 September, 2013, 16:49:32 »
Vergeet ook niet dat sommige I5 Processors een ''turbo''mode hebben.
Machinist in opleiding.

4.665 posts
« Reply #9 on: Monday 16 September, 2013, 17:08:41 »
Ik dacht dat tegenwoordig elke intel die turbo dinges hebben.
[techtalk]
De truc daarachter is trouwens om vermogen van bijv. 2 cores om te leiden naar de andere 2.
Dus een programma wat niet op meerdere cores kan draaien heeft hier profijt van. Volgens mij komt het ook hierdoor dat intel op single thread tot wel 50% beter scoort dan AMD.
[/techtalk]

Wil je wel even wijzen op het feit dat een i5 750 (4x 2,67Ghz) ruim snel genoeg is voor TS2013.
die 2,8Ghz komt van de railworks website, dat is wat hun als minimum aangeven dus daar ben ik even van uitgegaan. Zou best kunnen werken op lager geklokte systemen die wat ouder zijn. Maar bij een nieuwe PC zal ik op safe spelen.
Maar de huidige standaard desktop i5 kunnen inderdaad allemaal. Maar juist in fabrieks PC's willen ze nog wel eens die afgeknepen varianten met letter toevoeging stoppen. (de T en S zijn gewoon desktop processors)

7 posts
« Reply #10 on: Sunday 01 December, 2013, 18:32:12 »
Ben nieuw hier en hoop dat ik mijn vraag hier kan stellen.
Vandaag rolde er een advertentie van de MediaMarkt in de bus, een 15,6 inch LED Toshiba-laptop met de volgende specs:
processor: i5-4200M
werkgeheugen: 8GB
Grafische kaart: nVidia GeForce GT 710M met 2GB geheugen
HDD: 1TB
en verder DVD-brander, WiFi-N, Bluetooth, 2x USB 2.0 en USB 3.0, cardreader, HDMI, webcam
Prijs €599,-
Probleem is een beetje dat ik het type zoals aangegeven nergens op internet kan vinden, ook op de site van MM zelf niet: C55-A-1ND, wel C55-A maar niet 1ND.
Wat denken jullie van deze laptop, geschikt voor o.a. MSTS2103/14? En is Toshiba okay, of toch liever Asus of zo?

Bezitter van weekend vrij van NS
137 posts
« Reply #11 on: Monday 02 December, 2013, 10:12:19 »
Ben nieuw hier en hoop dat ik mijn vraag hier kan stellen.
Vandaag rolde er een advertentie van de MediaMarkt in de bus, een 15,6 inch LED Toshiba-laptop met de volgende specs:
processor: i5-4200M
werkgeheugen: 8GB
Grafische kaart: nVidia GeForce GT 710M met 2GB geheugen
HDD: 1TB
en verder DVD-brander, WiFi-N, Bluetooth, 2x USB 2.0 en USB 3.0, cardreader, HDMI, webcam
Prijs €599,-
Probleem is een beetje dat ik het type zoals aangegeven nergens op internet kan vinden, ook op de site van MM zelf niet: C55-A-1ND, wel C55-A maar niet 1ND.
Wat denken jullie van deze laptop, geschikt voor o.a. MSTS2103/14? En is Toshiba okay, of toch liever Asus of zo?
mijn laptop is slechter en die kan het ook perfect aan!
dus deze moet het zeker aankunnen!
de trein is geweldig! de trein is awsome! de trein is mooi!
Volg mijn Train Simulator Route Breda - Den Bosch

402 posts
« Reply #12 on: Monday 02 December, 2013, 13:05:12 »
Ik zou eerder een computer nemen dan een laptop. Maar het is jouw keuze.

De trein!!
1.641 posts
« Reply #13 on: Monday 02 December, 2013, 19:39:14 »
De 710M is ronduit rampzalig voor het spelen van games.

Voor spelen op goede kwaliteit (geen anti-aliasing, 1368 x 768) heb je minimaal 3500 punten nodig. De 710M heeft er maarliefst 611. Niet doen dus.

http://www.videocardbenchmark.net/gpu.php?gpu=GeForce+710M

7 posts
« Reply #14 on: Tuesday 03 December, 2013, 19:35:08 »
Niet doen dus.
...oeps, dat valt niet mee! Bedankt, goed dat je hier die vragen kunt stellen! Ik krijg trouwens wat van die grafische kaarten, het lijkt wel alsof er iedere week een nieuwe uitkomt en voor je 't weet loop je achter. Da's dus uitkijken bij de aanschaf van een nieuwe laptop.

Ik zou eerder een computer nemen dan een laptop. Maar het is jouw keuze.
Je hebt gelijk, stoompower, maar de desktop staat er al, die laptop is niet bedoeld als vervanger hoor, maar meer voor ernaast, kun je ook eens ergens anders spelen :)

7 posts
« Reply #15 on: Tuesday 10 December, 2013, 10:23:18 »
We hadden twee laptops op het oog, een Asus en een Toshiba, voorkeur ging uit naar die Asus, en wel de ASUS N76VB-T4038H, mooie specs, maar de grafische kaart die daar inzit is een nVidia Geforce GT740M en als je dan kijkt op http://community.futuremark.com/hardware/gpu dan is ook dié kaart op plaats 45 met 'slechts' 1810 punten ook weer niet zo geschikt voor MSTS2013/14.

Het is nog niet eens zo eenvoudig om een enigszins betaalbare laptop te vinden met een grafische kaart die wèl voldoet aan de eisen van MSTS2013 (en eventueel andere spellen). Hebben jullie nog een goed idee?

4.665 posts
« Reply #16 on: Tuesday 10 December, 2013, 10:37:52 »
Heb je al bij BTO gekeken. Die laptops kan je eventueel ook naar eigen smaak aanpassen.
http://www.bto.eu/

ps. MSTS heeft niks met TS2013 te maken.

7 posts
« Reply #17 on: Tuesday 10 December, 2013, 14:04:40 »
Dank je, jor, voor die link. Goeie site! M'n desktops laat ik sowieso altijd bouwen met componenten die ik zelf uitzoek, al was het alleen maar omdat je dan een schoon systeem hebt, zonder die gigantische berg meuk waarmee fabriekscomputers afgeleverd worden. Ik kende nog geen bedrijven waarbij dat met laptops ook kon.

Op basis van een 'performance' 17inch laptop heb ik een configuratie bij elkaar gesprokkeld met een i7-4702MQ processor, nVidia Geforce GTX765M, 8GB werkgeheugen en een HDD van 1TB. SSD is natuurlijk sneller maar dat maakt het ook weer gelijk een stuk duurder en is op dit moment nog niet echt nodig, kan later altijd nog. Windows 7 verkies ik nog altijd boven W8, zeker als je hoofdzakelijk met het toetsenbord werkt, vandaar die keuze. Al met al komt de prijs dan op € 1241,- incl. BTW. Is het wat of kan een en ander verbeterd worden?

De trein!!
1.641 posts
« Reply #18 on: Tuesday 10 December, 2013, 16:34:44 »
Voor TS2014 een prima configuratie. Denk nog even goed na of je een 17-inch scherm wilt hebben of dat kleiner ook prima is, er zijn namelijk ook laptops beschikbaar met een iets kleiner scherm met dezelfde resolutie. :)

Kijk verder nog even naar de laptop in de koopjeshoek, daar staat er een met een scherm van 13,3 inch met een resolutie van 1920 x 1080, ook met een GTX 765M. Neem je deze, dan heb je voor €1240 incl. BTW dezelfde specs PLUS een SSD van 120GB.  ::) Helaas dan geen CD-speler, maar TS2014 installeer je toch met Steam. Externe DVD-ROM speler is 25 euro extra.

2.159 posts
« Reply #19 on: Tuesday 10 December, 2013, 16:46:33 »
13,3 inch is alleen wel erg klein, vind je niet? Ik ken iemand met een 14 inch alienware, die heeft best wel spijt dat ze niet voor 15 inch is gegaan. 15 inch vind ik persoonlijk ook wel het minimum en 17 inch is niet heel veel groter dan 15 dus zou ook wel prima voldoen.
Maar dat is denk ik eerder een persoonlijk dingetje ;)

TreinPunt.NL Moderator
Student
3.362 posts
« Reply #20 on: Tuesday 10 December, 2013, 17:00:48 »
17 inch is niet heel veel groter dan 15
Dat valt bijzonder tegen, het lijkt weinig, maar het is toch een behoorlijk verschil (en ook in transporteerbaarheid, tassen voor 17.1'' zijn al gauw €20,- duurder dan een tas voor een 15.3'').

Zelf heb ik een 17.1'' widescreen, en voor development zou ik niet meer terug willen naar een 15.3'', maar ook dat is gevoel, en wat voor gebruik je ervan wil maken.

7 posts
« Reply #21 on: Tuesday 10 December, 2013, 17:16:49 »
Wat betreft die grootte van het scherm: ik moet ook rekening houden met wat m'n broer wil en die wil een 17inch scherm...en hij is ouder dan ik dus dan weet je het wel  ;)

De trein!!
1.641 posts
« Reply #22 on: Tuesday 10 December, 2013, 19:27:30 »
Daarom zeg ik ook dat het de eigen keus is. Als je de 17-inch wilt (of moet...) dan moet je die natuurlijk nemen. :)

7 posts
« Reply #23 on: Wednesday 11 December, 2013, 06:56:52 »
Deze laptop, een Medion Erazer X7819 zag ik ook nog. Specs zien er eigenlijk best goed uit, met o.a. een Intel® Core™ i7-3630QM processor, 17,3" Full HD LED, 16 GB RAM, 750 GB HDD, NVIDIA® GeForce GTX670MX, Blu-ray lezer  DVD-ReWriter EN een 128 GB SSD, voor € 1179,-. Prijs/kwaliteit verhouding is natuurlijk prima. Maar goed, Medion heeft een wat Aldi-achtig imago, krijgt echter over 't algemeen toch wel goede reviews (zie b.v. deze review van een vergelijkbare Medion op Tweakers). Hoe denken jullie hierover?
« Last Edit: Wednesday 11 December, 2013, 07:16:29 by Swinden »

232 posts
« Reply #24 on: Wednesday 11 December, 2013, 08:09:33 »
Deze laptop, een Medion Erazer X7819 zag ik ook nog. Specs zien er eigenlijk best goed uit, met o.a. een Intel® Core™ i7-3630QM processor, 17,3" Full HD LED, 16 GB RAM, 750 GB HDD, NVIDIA® GeForce GTX670MX, Blu-ray lezer  DVD-ReWriter EN een 128 GB SSD, voor € 1179,-. Prijs/kwaliteit verhouding is natuurlijk prima. Maar goed, Medion heeft een wat Aldi-achtig imago, krijgt echter over 't algemeen toch wel goede reviews (zie b.v. deze review van een vergelijkbare Medion op Tweakers). Hoe denken jullie hierover?

Ik heb het ook wel eens vaker gezegt tegen andere. Maar persoonlijk zou ik geen laptop nemen buiten dat deze meer dan voldoende is voor als het gaat om de eisen van TS2014. Als je meer gaat games spelen dan alleen TS2014 dan is deze laptop het eerder waard dan dat je alleen TS2014 gaat spelen. Voordeel wel is je kan er een tijdje mee vooruit als je kijkt naar de specs. Maargoed mocht je SSD erbij gaan gebruiken. adviseer ik om daar TS2014 niet op te zetten. Okee het is sneller, maar aangezien het 128GB en je dus redelijk snel vol gaat zitten plus dat hij tijdens het spelen veel schrijft, maar vooral leest zal de levensduur van je SSD behoorlijk snel naar beneden gaan. Ik heb laatst een eigen PC gebouwd waar ik ook een SSD bij heb gekocht. Ik gebruik hem puur om er alleen windows op te draaien en een paar programma's die je echt veel gebruikt en/of standaard naar C: schijf worden geschreven. Daarbij gebruik ik wat SSD tweaks zodat de levensduur toch redelijk intact blijft. Voorderest zet ik games en andere programma's allemaal op de harde schijf.

Alex

**
TreinPunt.NL Vriend
Brisbane, Australia
105 posts
« Reply #25 on: Wednesday 11 December, 2013, 12:42:59 »
Okee het is sneller, maar aangezien het 128GB en je dus redelijk snel vol gaat zitten plus dat hij tijdens het spelen veel schrijft, maar vooral leest zal de levensduur van je SSD behoorlijk snel naar beneden gaan.

Je moet echt heel veel schrijven en lezen wil je de levensduur van een SSD zover naar beneden krijgen dat het een probleem wordt. Ik zou zeggen, lekker TS2014 erop zetten en gaan genieten van een snelle SSD met dito laadtijden. Haperingen bij laden van scenery zijn grotendeels voorbij, kan het zeggen uit eigen ervaring :)

De trein!!
1.641 posts
« Reply #26 on: Wednesday 11 December, 2013, 16:42:55 »
Hardware.info heeft dat getest met een SSD van 240gb (Link). Bij 10GB per dag databeschrijving was de levensduur van je de SSD 250 jaar. Als we daar de helft van nemen (half de grootte, half het aantal geheugencellen) heb je met 10GB per dag (ongeveer de gehele TS2014 installatie met een aantal extra routes) dus 125 jaar, alleen kijkende naar het geheugen.

Dus ik zou me niet teveel zorgen maken en rekenen op 50 jaar.  :P

232 posts
« Reply #27 on: Wednesday 11 December, 2013, 19:10:08 »
Je moet echt heel veel schrijven en lezen wil je de levensduur van een SSD zover naar beneden krijgen dat het een probleem wordt. Ik zou zeggen, lekker TS2014 erop zetten en gaan genieten van een snelle SSD met dito laadtijden. Haperingen bij laden van scenery zijn grotendeels voorbij, kan het zeggen uit eigen ervaring :)

Zit wat in inderdaad.. dus bij deze neem ik mijn advies terug.
Ik heb bij me werk/stage te maken met veel meer GB's schrijven en lezen per dag aangezien ik actief bij AMSix wat echt een ernom datacenter is. Daar komen SSD's voor met zeker 900 GB aan opslag. Dus was een beetje te voorzichtig wat mij betreft :P
« Last Edit: Thursday 12 December, 2013, 09:09:42 by NsRaildriver »

291 posts
« Reply #28 on: Tuesday 17 December, 2013, 15:55:19 »
Hallo,

Ik heb een Dell Inspiron met als processor AMD Athlon(tm) 64 x2 Dual Core Processor 1500+ 2,60 GHz, 4 GB aan geheugen en een 32 Bitsbesturingssysteem en het bevat Windows 7.

Is dit genoeg voor TS2014?
Gr. Dave

TreinPunt.NL Moderator
Student
3.362 posts
« Reply #29 on: Tuesday 17 December, 2013, 16:32:50 »
Uhm, ik vrees van niet, hoewel ik je videokaart niet ken.

Voor RW is alleen al 8GB geheugen nodig om een beetje goed te willen lopen, en gezien je een 32-bits systeem gebruikt heb je niet meer dan 3 tot je beschikking.

Heb je je geheugen trouwens geüpgraded? Op 4GB geheugen hoort namelijk een 64-bits systeem ;).