Algemene tips / FAQ / Vaak gevraagd / Kijk hier eerst

838 posts
Algemene tips / FAQ / Vaak gevraagd / Kijk hier eerst
« on: Tuesday 24 February, 2015, 19:44:18 »
Hallo medeleden,

Misschien is het handig, en ik weet niet of het mag, maar de laatste tijd word het board van Railworks vaak ondergekliederd met vragen van "Ik heb geen spoor in mijn route" of "ik zie niets in mijn route" en sommigen van ons op het forum worden er eigenlijk een beetje moe van, aangezien het reageren op sommige topics. (Dit is niet verkeerd bedoeld, maar vaak is de oplossing 5 tot 10 topics eerder al gegeven)

Daarom kwam ik met het idee om een lijstje te maken met een aantal tips en dingen wie je eerst na kunt kijken voordat er weer een topic geopend word.

TIP: Zoek je iets maar je kunt het niet zo 1/2/3 vinden? Gebruik de zoekfunctie van je browser!

"Ik zie niets tot weinig in mijn route / dingen niet zichtbaar / geen texture:"

Als je niets of weinig zie in je route dan kan dat liggen aan dat je "scenery density" op laag staat, ga dan naar settings -> advanced en kijk dan voor deze optie:

Zet die optie dan helemaal naar rechts, als je machine dit niet aan kan zet hem iets minder naar rechts.

Ook kan het eraan liggen dat je sommige assets nog niet gedownload hebt, lees de bijgeleverde handleiding van de route goed door, want daar staat in welke assets je nodig hebt om de volledige inhoud te kunnen zien. Soms is dit payware maar vaak freeware.

Soms lijkt het alsof je alle benodigdheden hebt geinstalleerd en het toch niet hebt, dan kan het er ook nog aan liggen dat je een verouderde versie hebt, ga na of je de laatste versie hebt want de route bouwer kan een nieuwere versie gebruiken waar weer nieuwe dingen in staan die in de oude versie er nog niet waren.

Mijn railworks is erg traag en stottert:

Dit probleem kan zijn omdat je een systeem gebruikt wie het spel niet aan kan, dus hij heeft meer tijd nodig om dingen te berekenen waardoor je onder de 20 fps komt en het spel begint dan in ons zicht te stotteren. Dit probleem is te verhelpen door misschien de instellingen lager te zetten of je systeem te vernieuwen of upgraden.

Mijn route is in miles? Niet in kilometers:

Dit is een onbekend probleem maar het is wel te verhelpen, gebruik daarvoor deze link: http://forum.treinpunt.nl/index.php?action=dlattach;topic=72111.0;attach=15778

Installeer deze met de "utilities" van Railworks zelf of een ander dergelijk programma daarvoor.

Ik heb een tempdump/dumpfile:

Dit komt vaak voor bij minder goede systemen wie het spel niet goed aankunnen of er is iets fout gegaan bij het configureren/opslaan/installeren van Railworks, ga daarvoor naar je Steam -> Bibliotheek -> Train Simulator 20xx(klik daar met je rechtermuisknop op) -> eigenschappen -> lokale bestanden en dan klik op integriteit van spelcache controleren. Deze controleert of je alle bestanden hebt en of ze goed zijn, zo niet worden ze opgehaald en opnieuw geplaatst. Dit antwoord lost het niet altijd op, als je systeem nou eenmaal minder geschikt kan dit probleem zich vaker voordoen. Ik weet niet zeker of het door het volgende probleem ook kan komen, dat je systeem te weinig RAM heeft om de opdrachten op te slaan wie je maakt en daardoor een tempdump aan moet maken om het RAM geheugen vol zit, zo niet, corrigeer mij daar even op.

Ik krijg een foutmelding bij het laden van een scenario? Cannot load rail vehicle?:

Dit is een voorbeeld van zo'n foutmelding:

Deze foutmelding doet zich voor omdat je de benodigde materieel niet geinstalleerd hebt. Kijk in de foutmelding welke trein of wagon je nog niet hebt en zoek deze op op google, vaak is een trein of wagon payware, waar je dus nog voor moet betalen. Om deze waarschuwing te negeren druk op F2 en dan op cancel.

Objecten of treinen staan niet in de lijst van Railworks maar heb ze wel geinstalleerd of geplaatst in de map:

Dit komt omdat je het in Railworks vaak nog moet activeren zodat het zichtbaar word in de lijst, dit doe je zo:

Als je in de editor zit open dit aan de linkerzijde van Railworks:

Boven het grote kubusje zie je een kleiner kubusje met een pijltje erin, klik daarop, dan krijg je dit aan de rechterzijde van Railworks:

Zoek in de lijst naar de maker of naam van hetgene wat je wilt activeren, dat gedaan klik op het linker vakje in dat rijtje en als het goed is word hij dan geactiveerd.

Het staat er niet tussen wat nu?: dan verwijs ik je terug naar "Ik zie niets tot weinig in mijn route / dingen niet zichtbaar / geen texture" en daarvan alinea 2

Google overlay werkt niet:

Hier is een kleine handleiding om de google overlay werkend te krijgen:

Google Maps are available in Train Simulator as a guide to route building. It provides an
overlay on the terrain, displaying road, satellite, terrain or hybrid rendering.
Google Maps API Key In order to access higher resolution data, a Google API Key must
be obtained and entered here. Follow these instructions to obtain
one.
1. Go to https://code.google.com/apis/console and log in with a Google Account
2. Select APIs & Auth -> APIs link from the left hand menu
3. Select Static Maps API from the list
4. Ensure the service is listed as ON. If not, click the OFF button to toggle.
5. Select Credentials link from the left hand menu
6. An API key will be listed as a long series of letters and digits.
7. Type this code into the Google Maps API Key field in Train Simulator.
Resolution Select from 640x640 or 1280x1280.
Map Type Select the style of map to overlay in the World Editor.
Zoom Level This affects the detail level of the overlay.
Tiles Displayed Control how many tiles of overlay are rendered at any time.

Nadat je deze instellingen hebt gedaan, ga naar de gewenste map en druk dan op CTRL + G, dan word hij zichtbaar.

Ik heb geen textures in mijn route of ik mis textures (hart van nederland):

Dan heb je toch waarschijnlijk niet alle assets uit de assetslijst gedownload en geinstalleerd, zie onderstaande citaat:
Hier wat je sowieso moet hebben: Marklin\Mid-Ned\environment\terrain\Textures.bin
En vanuit dat Textures.bin bestand wordt je oa. verwezen naar de assets mappen Kuju\RailSimulator\Environment\Terrain\.... en SAD\GermanLocal\environment\terrain\....
M.a.w. minimaal 1 bestand mis je uit de vetgedrukte assets mappen.

Ik kan objecten niet meer uit mijn route verwijderen:

Sommige objecten kun je helaas niet meer verwijderen of aanpassen wanneer ze geplaatst zijn, waarom dat is voor iedereen een vraag. Zoals ik nu weet gaat het om de objecten uit de route Munich - Ausburg dus met MA voor het object. Het beste wat je kunt doen is het object direct goedzetten, als dit niet gelukt is doe dan direct CTRL-Z, en sla je route niet op als je hem verkeerd geplaatst hebt. Want dan kun je niet meer terug.

De deuren gaan niet open en passagiers stappen niet in op perrons?:

Dit probleem komt omdat je waarschijnlijk in een route nog niet het vinkje van "Academy" bij DTG aangevinkt hebt. Bewerk de route en klik dan op het kubusje met de pijl erin:

Dan opent zich dit venster aan de rechterzijde van Railworks en dan zoek je naar DTG, als je die hebt gevonden klik die aan en vink dan "academy" aan zoals hier:

De deuren zullen weer open gaan en de passagiers stappen in.

Hart van Nederland Beta 5 is in miles en niet in kilometers hoe los ik dit op?

Download de Coha wisselstellers (account vereist) http://forum.coha.nl/index.php?action=downloads;sa=view;down=137

Dit zijn een aantal vragen wie ik eruit hebt gepakt, er zijn natuurlijk nog meer vragen wie in dit lijstje kunnen. Heb jij nog zo'n vraag, dan verzoek ik om hem in een PB naar mij te sturen zodat ik hem in deze post toe kan voegen, want dan blijft het overzichtelijk en dan krijg je geen 20 subpagina's. Staat er iets in wat niet klopt? Stuur dit dan in een PB naar mij toe, dan zal ik dit z.s.m. aanpassen.

NSVirm
« Last Edit: Wednesday 23 September, 2015, 22:36:13 by supercitroen »

5.077 posts
Re: Algemene tips / FAQ / Vaak gevraagd / Kijk hier eerst
« Reply #1 on: Thursday 26 February, 2015, 18:03:38 »
Bedankt, en nu maar hopen dat het aantal steeds maar weer nieuwe topics openen over een onderwerp wat in sommige gevallen al xx tig voorbij is gekomen afneemt. :P
Kort gezegd dat het aantal dubbelposten minder wordt, en bij de 1e nieuwe topic zal ik hem/haar meteen hier naartoe verwijzen. ;)

Groeten trainsxp

1.333 posts
« Reply #2 on: Sunday 12 April, 2015, 17:50:36 »
Okay iemand hier een oplossing voor ?

Ik krijg de Overlay wel werkend maar ik krijg dit te zien op de vlakken.
Sorry , we have no imagery here.. >:(

838 posts
« Reply #3 on: Sunday 12 April, 2015, 17:51:28 »
Okay iemand hier een oplossing voor ?

Ik krijg de Overlay wel werkend maar ik krijg dit te zien op de vlakken.
Sorry , we have no imagery here.. >:(

Kijk of je de API key helemaal goed heb overgetypt, en anders kijk of je de latitude en de longtitude goed hebt overgenomen.

NSVirm

1.333 posts
« Reply #4 on: Sunday 12 April, 2015, 18:21:23 »
Werkt nu , had de zoom op max... die heb ik even wat minder gezet.....en dat bleek het allemaal te zijn. :)

28 posts
« Reply #5 on: Monday 13 April, 2015, 07:53:08 »
Bedankt voor deze geweldige tips voor een gepensioneerde nieuw beginner met train sim 2015. :)

216 posts
« Reply #6 on: Thursday 30 April, 2015, 12:30:35 »
Hier nog 1tje:
Hart van Nederland Beta 5 is in miles en niet in kilometers hoe los ik dit op?

Download de Coha wisselstellers (account vereist) http://forum.coha.nl/index.php?action=downloads;sa=view;down=137
« Last Edit: Thursday 24 September, 2015, 08:55:46 by etienne123 »

TreinPunt.NL Administrator
Downloadmanager
2.012 posts
« Reply #7 on: Thursday 30 April, 2015, 12:42:17 »
Ook al staat dit volgens mij al in de readme, toch toegevoegd. Bedankt voor het meedenken.
Groeten,
Niels

Flickr | Twitter

5.077 posts
« Reply #8 on: Thursday 30 April, 2015, 12:51:58 »
Ook al staat dit volgens mij al in de readme, toch toegevoegd. Bedankt voor het meedenken.

Ja dat klopt, maar dat is een soort van patch.
Maar om het probleem op de juiste manier te verhelpen in 't HvN moeten de wisselstellers geïnstalleerd wezen.
En sowieso al, anders heb je geen wisselstellers en alles wat daar mee samenhangt, denk bv. aan de ID bordjes enz. ;)

*verzin maar iets*
1.212 posts
« Reply #9 on: Monday 01 February, 2016, 19:21:10 »
Nog eentje bedacht en uitgevoerd;

Hoe vervang ik rails met RWTools?

Antwoord; Klik hier

338 posts
« Reply #10 on: Sunday 06 March, 2016, 17:56:24 »
Extra aanvulling.
Voor (bijna) alle routes is het European Loco & Asset Pack nodig!
Zie het zoveel voorbij komen.