NL Bovenleiding

Routebouwer Oost Nederland
932 posts
Re: NL Bovenleiding
« Reply #90 on: Monday 05 December, 2016, 22:00:23 »
Goed om weer wat voortgang te zien, het ziet er wederom weer erg netjes uit!
Machinist bij Syntus (ZHO/ZwEnZwoKa)

Bouwer van de Route Oost Nederland, (Winterswijk - Arnhem) volg de route op:

http://forum.treinpunt.nl/index.php/topic,76056.0.html

« Reply #91 on: Saturday 24 December, 2016, 23:24:30 »
Ziet er goed uit!  :o 8)

24 posts
« Reply #92 on: Saturday 07 January, 2017, 09:40:33 »
Ziet er prachtig uit.  ;D

29 posts
« Reply #93 on: Thursday 12 January, 2017, 00:55:59 »
Vakwerk. Toch ontbreken nog een paar belangrijke masttypen die in de loop der jaren zijn verdwenen. Ik zou graag de symetrische en asymetrische.vakwerkmasten erbij zien zoals deze rond Rotterdam te vinden waren. Deze waren vooral op de Hoekse Lijn en op Rotterdam Zuid / Barendrecht aanwezig. Ook de masten  op het luchtspoor in Rotterdam waren uniek. Daarnaast ontbreken ook de vakwerkmasten tussen Aamsterdam en Haarlen.
Steam hauling your life

2.147 posts
« Reply #94 on: Thursday 12 January, 2017, 10:06:45 »
Kijk even in het 1e bericht van dit topic, daar staat allerlei informatie rondom de set, zo kan je zien wat de toekomstplannen zijn. Als ik alle bovenleiding moet ontwikkelen die er in Nederland staat / ooit gestaan heeft, dan ben ik nog jaren bezig. Daarom wil ik eerst een robuuste basis set introduceren die het huidige B1 / BVLM systeem omvat, omdat dit het meest voorkomende systeem op dit moment is en de meeste routes gebaseerd zijn op de situatie rondom het heden.

Mede omdat de meeste routes modern zijn en ik zelf met een moderne route bezig ben ontwikkel ik bij voorkeur ook eerst andere moderne bovenleiding types voor ik op de klassiekers af ga.

Mocht je een verzoek hebben van bovenleiding die nog niet bij de plannen staat, plaats dan een verzoek met zo veel mogelijk informatie, bij voorkeur foto's en wanneer beschikbaar ook afmetingen.

24 posts
« Reply #95 on: Monday 16 January, 2017, 15:14:41 »
Kan niet wachten om de bovenleiding te gebruiken zie er zeer strak uit. Je ziet dat er vele uren in gestoken zijn en dat is te zien. Petje af zou dit zelf niet kunnen denk ik  ;D

26 posts
« Reply #96 on: Monday 23 January, 2017, 18:54:02 »
Heb de andere tests gezien op de Staatslijn Route van NSVirm, ziet er echt mooi uit.  ;D

Nou was mijn vraag: Zijn deze tests met losse hangers die wel aan de sporen snappen?

2.147 posts
« Reply #97 on: Monday 23 January, 2017, 19:03:58 »
Ja alles 'snapt' nu aan het spoor, of is op juiste hoogte te brengen via TAB ;)

2.147 posts
« Reply #98 on: Thursday 26 January, 2017, 18:09:27 »
Kleine update:
Een suggestie die uit de bèta test is gekomen is een 'verlengstuk' voor hangers, die nu al te vinden zijn op de enkelspoor masten, deze verlengstukken had ik al een tijdje gepland, maar ik was ze glad vergeten :-[

Verder kwam ik tijdens het werken aan mijn eigen route regelmatig 'Halve Y' hangers tegen waarbij deze 'Halve-y' gespiegeld zit, daarom komen deze nu ook mee in het pakket, inclusief 2 portalen:

Verder worden er nog steeds fouten gevonden en ook weer opgelost, dus het werk staat niet stil, ondanks dat het hier wat stiller is.

« Reply #99 on: Thursday 26 January, 2017, 21:01:02 »
Goed bezig Mickael! Screens zien er veel belovend uit en kan haast niet wachten  :o ;D

M.v.g Lorenzo

35 posts
« Reply #100 on: Saturday 04 February, 2017, 15:04:15 »
Om even een idee te geven hoe geweldig deze addon van Michael is:

Routebouwer Oost Nederland
932 posts
« Reply #101 on: Saturday 04 February, 2017, 15:07:57 »
Mooi hoor, Apeldoorn!

« Reply #102 on: Saturday 04 February, 2017, 17:57:56 »
Netjes!  8)

2.147 posts
« Reply #103 on: Tuesday 14 February, 2017, 20:32:11 »
Fraaie preview Frank!

Nieuwe ontwikkelingen:

DLO Masten, inclusief perron versie, en een hanger voor in tunnels & onder viaducten

Portaal voor bovenleidingloze bruggen, klassieke versie, gebaseerd op de uitvoering te Maassluis

Portaal voor bovenleidingloze bruggen, moderne versie, gebaseerd op de uitvoering te Akkrum

De trein!!
1.638 posts
« Reply #104 on: Tuesday 14 February, 2017, 21:57:48 »
Alkmaar heeft vergelijkbare portalen. Heel mooi!
Volg me op mijn Twitch Kanaal en abonneer je op mijn YouTube kanaal!

4.639 posts
« Reply #105 on: Tuesday 14 February, 2017, 22:15:26 »
Heel fraai, vooral de brug portalen.
Deed me denken aan dit wat ik laatst tegen kwam, voormalige bovenleiding loze brug. Die brug portalen zijn door heel nederland gebruikt.
https://goo.gl/maps/TYyjufVZHgD2

Overigens zijn er ook enkelspoor versies, deze zijn het zelfde, hebben echter maar 1 bevestigingspunt voor bovenleiding. Dat moet een fluitje van een cent zijn om te maken.
Onder andere in alphen: https://goo.gl/maps/4et3Pj6LrUw Maar ook in leiden over de Zijl.

Edit; valt me nu po dat die voormalige beweegbare brug een combi is tussen de "klassieke" en moderne versie.
« Last Edit: Tuesday 14 February, 2017, 22:22:40 by jor[D]1 »

400 posts
« Reply #106 on: Wednesday 15 February, 2017, 09:08:26 »
Edit; valt me nu po dat die voormalige beweegbare brug een combi is tussen de "klassieke" en moderne versie.

Het zijn beide "klassieke" masten met vakwerk, bij het voorste portaal zie je wel de 2 verschillende varianten daarvan, namelijk de rechte en de naar beneden breder uitlopende variant. De mast aan de overzijde heeft 2 rechte "klassieke" varianten, goed te zien als je de weg wat richting het noorden vervolgt en dan wat meer schuin op de mast kijkt.

Deze masten werden overigens niet alleen bij bruggen gebruikt, maar ook als steunmast bij bijvoorbeeld afspanningen en bij grote emplacementsoverspanning. Die laatste zijn nog te vinden op station Eindhoven bijvoorbeeld.
Een voorbeeld als afspanning is vlakbij Bunnik te vinden: Streetview bij Bunnik

In beide gevallen zijn alleen de masten "stevig" uitgevoerd, voor de rest zijn ze uitgevoerd als normale DIN-masten.

Ten aanzien van de hier getoonde 3d-modellen, vorm en verhouding zitten er goed in, wel mag de "klassieke" mast wat mij betreft wat lomper uitgevoerd worden. Door de "verstevigingen" bij het vakwerk in de mast toe te voegen, krijgt de mast al wat meer "body", vooral als je er vanaf de zijkant op kijkt:
Streetview Maassluis
nieuwe versie NS 1200 serie
Meer info over mijn actuele projecten voortaan te zien op mijn  Project Blog

26 posts
« Reply #107 on: Wednesday 15 February, 2017, 10:05:14 »
Nice, zag ik daar nou tunnel bovenleiding??  :P

Kan echt niet wachten tot het uit is! Ga zo door  8)

2.147 posts
« Reply #108 on: Wednesday 15 February, 2017, 10:32:01 »
Ten aanzien van de hier getoonde 3d-modellen, vorm en verhouding zitten er goed in, wel mag de "klassieke" mast wat mij betreft wat lomper uitgevoerd worden. Door de "verstevigingen" bij het vakwerk in de mast toe te voegen, krijgt de mast al wat meer "body", vooral als je er vanaf de zijkant op kijkt:
Streetview Maassluis
Nu je het zo laat zien lijken de masten dikker, ik zal de mast wat dikker maker, zodat deze wat lomper lijkt.
Verstevigingen had ik er wel in, maar zijn misschien wat aan de kleine kant, ik zal hier nog eens goed naar kijken.

2 andere vakwerk masten heb ik als losse mast bijgevoegd aan de set, zodat mensen daar zelf mooie constructies mee kunnen maken in combinatie met DIN en BK balken.
Voor de volgende versie van de set wil ik nog wat dieper ingaan op de klassieke bovenleiding, zodat zulke portalen zoals in Jordi zijn voorbeeld ook mogelijk worden. ze komen op veel plaatsen in Nederland nog voor.

29 posts
« Reply #109 on: Wednesday 15 February, 2017, 13:43:55 »
Nog iets wat interessant zou zijn voor het pakket: een isolator, een machinist hoeft het hele woord niet te weten, al legt Nico Spilt het wel goed uit (http://www.nicospilt.com/index_bovenleiding.htm). De Duitse route Koblenz Trier van Aerosoft heeft een soortgelijke uitvoering en is handig te plaatsen met <tab>.
Niet specifiek nodig maar geeft wel detail aan je route.
« Last Edit: Wednesday 15 February, 2017, 14:59:09 by rocketscience »

2.147 posts
« Reply #110 on: Thursday 16 February, 2017, 20:28:28 »
Dat is een hele mooie suggestie, die ik ga opschrijven bij de wensen voor V2, voor die versie staan meer van dit soort details op de planning.

Verder, omdat Jordi er mee kwam en dit inderdaad een eenvoudige taak is, bij deze:
Brugportalen voor 1 spoor, zowel een uitvoering waar de houder rechts in het portaal zit als een uitvoering waar deze links zit:

Vooralsnog alleen de grijze moderne variant, mocht iemand foto's hebben, of een link naar een cabinerit op youtube, van een klassieke enkelspoor uitvoering, dan zou ik die graag willen ontvangen!

400 posts
« Reply #111 on: Friday 17 February, 2017, 09:48:26 »
Vooralsnog alleen de grijze moderne variant, mocht iemand foto's hebben, of een link naar een cabinerit op youtube, van een klassieke enkelspoor uitvoering, dan zou ik die graag willen ontvangen!

Spoorbrug over Rijn-Schiekanaal
Het portaal aan Leidse zijde is inmiddels voor de helft gesneuveld in verband met de aanleg van een tunnel aan die zijde, het portaal aan de andere zijde is momenteel nog ongeschonden, maar die zal met een eventuele spoorverdubbeling ook sneuvelen...

Cabinerit Leiden-Alphen: https://youtu.be/6ytaJG3h1HU?t=432

Ik vraag me af of er verder nog heel veel enkelsporige oude masten te vinden zijn.
Veel enkelsporige lijnen zijn immers pas vanaf de jaren zeventig geëlektrificeerd...
« Last Edit: Friday 17 February, 2017, 09:57:55 by Quinzeedied »

419 posts
« Reply #112 on: Friday 17 February, 2017, 10:11:15 »
 :)

Op een aantal enkelsporige verbindingsbogen tussen verschillende spoorlijnen is het mogelijke dat nog oude bovenleidingmasten voorkomen als deze nog niet of gedeeltelijk zijn vervangen door nieuwere bovenleidingmasten.
Wellicht dat deze nog voorkomen op de spoorlijn Amersfoort - Ede-Wageningen, maar daarvan ben ik niet zeker, omdat deze spoorlijn voor de jaren zeventig geëlektrificeerd is.
Daarnaast is het mogelijk dat deze nog op aansluitingen naar en op rangeeremplacementen voorkomen.
Voor de spoorlijn Alkmaar - Den Helder zou dit ook het geval kunnen zijn?
Ook de oude goederen verbindingsspoorlijn tussen Duivendrecht en Watergraafsmeer is een mogelijkheid?

m.v.g.

A.N. de Jong 

2.147 posts
« Reply #113 on: Friday 17 February, 2017, 11:30:30 »
er zijn zeker wel enkelspoor trajecten met klassieke bovenleiding, maar een aantal gevallen die jij benoemd gaat het om stukken waar bij mijn weten geen bovenleidingloze bruggen zijn, en het ging hier slechts om de portalen voor bovenleidingloze bruggen ;)
Wellicht tussen Alkmaar en Den Helder wel, maar het voorbeeld van Quinzeedied is voor mij al genoeg reden om de klassieke variant te ontwikkelen, het is namelijk maar weinig werk om ze te maken, dus voor die linkjes wil ik Quinzeedied ook bedanken :)

419 posts
« Reply #114 on: Friday 17 February, 2017, 16:56:46 »
 :)

@michael1234,

Mijn bericht was een aanvulling op de laatste alinea in het voorgaande bericht van  Quinzeedied.
Waarin het niet ging over bovenleidingloze bruggen maar in het algemeenheid over enkelsporige masten op enkelsporige lijnen voor de jaren zeventig.

m.v.g.

A.N. de Jong

Ik ben de bouwer van Randstad & Verder (Tezz31)
66 posts
« Reply #115 on: Friday 17 February, 2017, 20:16:46 »
Beste Heren (michael1234, Quinzeedied & A.N. de Jong)

Ik heb ongeveer 25 div foto`s van de Spoorbrug over Rijn-Schiekanaal (bij Roomburg)  8)& bij de Spoorbrug over de Rijn net voor station Leiden (dat is alleen dan 2 sporen) heb ik ook div foto`s er van.
Plus ik woon er bij beide vlakbij & maandag ga ik foto`s schieten, dus als het nodig is kan ik foto`s maken er van.
Dus geef maar een gil 8) ::) ;) & dan stuur ik de div foto`s naar je toe ;) :)
B.V.D. Hoogachtend Tabare Rodriguez Torrado (Tezz31) uit Leiden ( ik woon vlakbij station Leiden Centraal) & met vriendelijke groeten uit Leiden

P.S. De 1e twee foto`s is van = Spoorbrug over Rijn-Schiekanaal (bij Roomburg)
       De laatste twee foto`s is van = Spoorbrug over de Rijn net voor station Leiden
zie topic Randstad & Verder en lees het van de begin Pagina 1 er van.
Dan weet je meer over de route = Randstad & Verder.
Mocht je een vraag hebben stuur een PM naar me toe.
Elkaar helpen kan geen kwaad & je komt dan ook verder.

2.147 posts
« Reply #117 on: Monday 27 February, 2017, 12:34:26 »
Zo, dat zijn meer portalen geworden dan ik vooraf had gedacht.
De enkelspoor uitvoeringen van de klassieke portalen zijn met de zelfde masten uitgevoerd als de 2 spoors uitvoering, in tegenstelling tot de foto's in dit topic. Dit vind ik voor consistentie mooier en voor een toekomstige versie van het bovenleiding pakket wil ik een 'doe-het-zelf' pakket maken van de klassieke uitvoering, omdat deze in alle soorten en maten voorkomt.

4.639 posts
« Reply #118 on: Monday 27 February, 2017, 17:03:05 »
Mooi hoor.
Gelukkig kun je zoiets relatief makkelijk switchen tussen de verschillende versies. Anders had het wel een hoop werk geweest.

2.147 posts
« Reply #119 on: Thursday 02 March, 2017, 17:32:21 »
Eindelijk is het zover!
Ik heb zojuist het pakket geüpload naar de downloads, dus het is wachten op de goedkeuring en dan is het pakket eindelijk te downloaden 8)