Screenshot Topic voor Routes in Aanbouw

TreinPunt.NL Moderator
De trein!!
1.621 posts
Screenshot Topic voor Routes in Aanbouw
« on: Friday 12 August, 2016, 21:34:29 »
In dit topic kunnen beginnende routebouwers, welke nog niet aan de richtlijnen van het openen van een nieuw topic voldoen, hun screenshots plaatsen.

Wat is de bedoeling van dit topic?
  • Hier mag je screenshots posten als je route nog niet voldoet of nog niet groot genoeg is voor een eigen topic.
  • Ook routebouwers die al een topic hebben, mogen hier natuurlijk screenshots plaatsen! ;)
  • De bedoeling van dit topic is om elkaars werk te bekijken, vragen te stellen of om te vragen om bepaalde objecten. Schroom niet route(bouw)gerelateerde vragen hier te stellen!
  • Dit topic is bedoeld als een soort van slow-chat of vraagbaak. Stel hier dus, nogmaals,  gerust je vragen.
Een paar tips voor als je vragen stelt:
  • Zoek je een bepaald object? Voeg dan een screenshot toe als je het al ergens gezien hebt!
  • Onze downloads sectie heeft een zoekfunctie. Gebruik die! Misschien vindt je dan alles wat je nodig hebt zonder het te hoeven vragen! :D
  • Voordat je een vraag stelt, gebruik de zoekfunctie om een onderwerp te vinden. Misschien is je vraag al beantwoord en kan je het zo teruglezen!  8)
  • Als je hier post, wees je dan bewust dat mensen je screenshots beoordelen en je kritiek kunnen geven. Vat dit niet op als persoonlijke aanval, maar gebruik dit om je route te verbeteren! ;)
BELANGRIJK: Het vragen naar releasedata / wanneer een route of trein uitkomt is niet toegestaan.

Veel succes met het bouwen van je route! :)
« Last Edit: Sunday 09 April, 2017, 21:26:34 by etienne123 »
Volg me op mijn Twitch Kanaal en abonneer je op mijn YouTube kanaal!

Bouwer omgeving Westerhaak
131 posts
Re: Screenshot Topic voor Routes in Aanbouw
« Reply #1 on: Friday 12 August, 2016, 22:26:44 »
Dan trap ik 'm maar af he! Bezig met een perrontoegang op het Centraal Station. Ook in de 'tunnel' is verlichting aangebracht.

Af en toe passieve streams van de bouw van Westerhaak. Ik reageer dan enkel op de chat. ;)
Website Westerhaak

150 posts
« Reply #2 on: Friday 12 August, 2016, 23:55:52 »
Laat ik ook maar eens wat posten dan  :)

Ben al een tijdje bezig met een eigen (fictieve) route te maken, alleen nog bij lange na niet op het punt het aan te kondigen (dat wil ik sowieso pas doen als het bijna af is, als het al gebeurt).

Ik heb eerst alle sporen gelegd, en ben nu bezig met objecten die een directe connectie hebben met het spoor (stations, seinen, bruggen/tunnels & overwegen te plaatsen) te plaatsen, als laatste wil ik pas de scenery op de tussen stukken plaatsen.

Hier een aantal plaatjes van , kritiek is altijd is altijd welkom (graag zelfs):

Centraal Station Domburg(KM 0.0) - moet uiteraard nog allerhande stations decoratie worden toegepast, en de overkappingen van ChrisTrains moeten doorgetrokken worden. Gebruik dezelfde trappen voor de voetgangerstunnel als Westerhaak hierboven lijkt het, heel veelzijdig object wat op veel stations prima staat.

Domburg de Mol (KM 3.9):
Een 4 sporig ondergrond sprinter station:

Raafmoeren (KM 19.6), een Sprinterstation in de westhelling van een aquaduct.

Monnikendiep brug (KM 33. 8),

-------------

Mijn vraag aan de meer ervaren bouwers is; Hoe bepalen jullie een geschikte snelheid aan de hand van de boogstraal?
Is dit gewoon uitproberen of hebben jullie een lijstje voor jullie routes?
Zelf houd ik onverkant het volgende aan mochten mensen geïnteresseerd zijn:
150m = 40km/h
250m = 60km/h
500m = 80km/h
1,200m = 130km/h
1450m = 140km/h
Met verkanting is het scherptste wat ik tot nu toe gebruik 850m bij 130km/h, dit is de bocht voor brug in het screenshot  ;)

49 posts
« Reply #3 on: Saturday 13 August, 2016, 13:04:55 »
Zelf ook aan het bouwen aan een bestaande route. De route is nog lang, maar dan ook nog lang niet klaar om aangekondigd te worden. Toch wil ik deze screenshots met jullie delen.

De screenshots zijn gemaakt met de telefoon om een beetje een 'leaked picture' idee te krijgen. Vond ik zelf wel leuk.  ;)

voorheen jes-r
158 posts
« Reply #4 on: Saturday 13 August, 2016, 22:49:41 »
Zo zie je maar dat er ook onder de radar aan van allerlei moois wordt gebouwd! Keep up the good work! 8)

@MarkA: Ik denk dat je qua boogstralen wel aardig in de goede richting zit. Zelf doe ik het inderdaad gewoon altijd op gevoel, gevolgd door een testritje. Als ik denk dat het te snel is voor de boogstraal dan vergroot ik de radius, of ik doe de snelheid omlaag. In het echt wordt natuurlijk met verkanting gewerkt, maar daar zit nog een extra variabele in, en dat is de mate van de verkanting. Dat wil zeggen: Hoe meer verkanting toegepast, hoe harder er door de boog gereden kan worden. Dit zit in de trackrule verwerkt. Heb even wat oude schoolboeken erbij gepakt, al gaan we daarmee natuurlijk veel te ver voor in Train Simulator:

Als je het interessant vindt, kun Je je boogstraal controleren met de volgende formule:

Verkanting  = 6,2 x (v2/R)
Verkanting in [mm] --> mag volgens de norm max. 120 mm zijn.
V = Snelheid in [km/h]
R = Boogstraal in [m]

Om jouw stelling van V = 140 km/h en R = 1450m te controleren:

Verkanting = 1402/1450 = 83,80689655 mm ==> kleiner dan 120 mm dus voldoet prima!

Maar nogmaals, houd lekker je lijstje aan wat je al opgaf, en gebruik je gevoel dan kom je al een aardig eind!

Groetjes Jepparama

TreinPunt.NL Moderator
De trein!!
1.621 posts
« Reply #5 on: Saturday 13 August, 2016, 23:09:00 »
D3NNIS, je kan met F12 een screenshot maken. Deze kan je terugvinden als je in je bibliotheek rechtsklikt op Train Simulator en dan 'Screenshots tonen' selecteert. Zo heb je betere screenshots dan een foto van je scherm. :)

Groet,
Koplopermau

150 posts
« Reply #6 on: Sunday 14 August, 2016, 01:31:09 »
Dank voor de heldere uitleg @Jepparama, daar kan ik zeker eens mee rekenen.
Heb hem voor mezelf eventjes omgezet naar V= Sqrt(Verkanting/6,2*R), zodat ik de snelheid kan berekenen aan de hand van de radius  ;)

De Trackrule die ik gebruik is overigens een licht gemodificeerde versie van die van ChrisTrains, welke zo te zien 4graden verkanting toe laat.
<DefaultSuperelevation>
            <Network-iTrackNetworkSuperelevation-cPropertyValue>
               <MaxCantAngleDegrees d:type="sFloat32" d:alt_encoding="0000000000001040" d:precision="string">4</MaxCantAngleDegrees>
               <CurveToAnglePercent d:type="sFloat32" d:alt_encoding="0000000000003440" d:precision="string">20</CurveToAnglePercent>

Nu moet ik dus uitrekenen met wat voor hoek 120mm overeenkomt
Cos^-1(120/1435) = 85.2 graden. Gezien onverkant 90 is zou dit dus een hoek van ~4.8graden moeten zijn in de property om een max verkanting van 120mm te krijgen  ;D

Weet jij(of iemand anders ofc) misschien wat die CurveToAnglePercent precies doet? Ik kan er geen documentatie oid over vinden :S
« Last Edit: Sunday 14 August, 2016, 01:38:10 by MarkA »

1.007 posts
« Reply #7 on: Sunday 14 August, 2016, 03:08:43 »
Ik weet niet hoe je kennis van Duits is, maar kijk hier eens,

Dick

5.513 posts
« Reply #8 on: Sunday 14 August, 2016, 07:15:30 »
Of als je in Google (ons aller vriend) zoekt op Curve To Angle Percent dan kom je oa. dit tegen. ;)
Daar staat er in het Engels dit over wat met Google vertaler naar Nederlands resulteert in deze tekst:

De "curve om de hoek procent" zinvol als je, zoals de Yanks, je curves in termen van graden per eenheid van lengte te meten (wat betekent dat je nodig hebt om te onthouden welke eenheid lengte die u gebruikt), in plaats van in termen van de straal net als alle verstandige mensen. In essentie betreft de dichtheid van de curve om de hoeveelheid verkanting (dus de waarde zal variëren met lijnsnelheid) en de andere waarde zet een dop erop.
« Last Edit: Sunday 14 August, 2016, 07:57:45 by trainsxp »

Groeten trainsxp

37 posts
« Reply #9 on: Sunday 14 August, 2016, 14:09:37 »
Dan nu mijn route Hageland. De route Hageland bevindt zich in de gelijknamige, fictieve provincie. Het zal uiteindelijk bestaan uit 5 trajecten: vier elektrisch en één diesel. De route is gevorderd maar nog laaang niet af. Sinds het idee van deze route tot nu (+/- 40% klaar) zit anderhalf jaar tussen. Het doel is om uiteindelijk een fictieve spoornetwerk te creëren. Goed, tijd om te laten zien wat ik al heb:

Nabij station Waaldam, een station aan de diesellijn

Nog een plaatje van een stuk van de diesellijn

Intercitystation Middenhoven

Hetzelfde station, s'nachts

De aansluiting nabij station Middenhoven

De tunnel tussen Hageveen (de hoofdstad van de provincie) en Middenhoven

Een DDZ8 ten westen van Hageveen Centraal

Diezelfde DDZ8 bij de halte Hageveen Kleilandpolder, een halte aan de spoorlijn richting de luchthaven. Op de voorgrond zie je een sneltram halte.

De totale route tot nu toe

Er moet nog heel veel gedaan worden, richting het noorden is het nog heel kaal, maar wanneer ik klaar ben met wat ik tot nu toe heb, dus het totale idee voor de helft af heb, wil ik best een beta uitbrengen, maar wanneer dat zal zijn...   ::) Ik denk niet dit jaar nog

150 posts
« Reply #10 on: Sunday 14 August, 2016, 14:16:12 »
Bedankt voor de links TrainsXp en Dirk, Duits en Engels beheers ik beide prima, dat is geen probleem  :)

@Hierboven
Dat ziet er even netjes uit  zeg!

Welke overkapping is dat die je gebruikt op Station Middenhoven?

37 posts
« Reply #11 on: Sunday 14 August, 2016, 14:21:49 »
@Hierboven
Dat ziet er even netjes uit  zeg!

Welke overkapping is dat die je gebruikt op Station Middenhoven?

Bedankt, dat is station Zaandam gemaakt door Frison
« Last Edit: Sunday 14 August, 2016, 14:25:51 by tyciano »

150 posts
« Reply #12 on: Monday 15 August, 2016, 21:41:43 »
Inmiddels het tweede Intercity station van mijn route gebouwd op KM 45.4 en gedeeltelijk van scenery voorzien. Ook tevens het eindpunt  ;)

Oh Hai
340 posts
« Reply #13 on: Monday 15 August, 2016, 21:51:56 »
Ziet er veelbelovend uit @tyciano!
Trolleybusliefhebber in Arnhem :)

Breng GTW :)

49 posts
« Reply #14 on: Tuesday 16 August, 2016, 18:40:02 »
Vandaag weer lekker bezig geweest met de omgeving  8) ;)
Stukje maken stukje rijden ;D

De bovenleiding mist maar ik denk dat we allemaal aan het wachten zijn op het pakket van Michael1234 ::)

150 posts
« Reply #15 on: Friday 19 August, 2016, 20:06:55 »
Inmiddels de Scenery rond de eerste stad klaar  :)

Ik loop met de seinen in dit gebied wel tegen een probleem aan; kan iemand hier misschien eens naar kijken?

Zie het plaatje in de laatste bijlage.
Wanneer er gewisseld moet worden én de aansluiting afbuigend genomen moet worden gaat het verkeerd.
Je krijgt de volgende opvolging:
Sein A: Groen Knipper 6
Vbord wit; 11
Sein B: Groen Knipper 8

Zelf zie ik de volgende potentiële oplossingen:

Voor zover ik weet kan dit niet omdat je dan toestemming krijgt om naar 110 te mogen versnellen terwijl je later zonder aankondiging een Groen knipper 8 tonend sein passeert.

- De baanvaksnelheidsnelheid tussen het station en de aansluiting terug brengen naar 80:
Treinen die de aansluiting rechtdoor berijden moeten onnodig 80km/h rijden.

- Met geavanceerde sein opvolging sein A Geel 6 laten tonen wanneer B groen knipper 8 is.
Dan moet je tussen de wissels en Sein B naar mijn gevoel onnodig 60km/h blijven rijden ondanks dat de snelheid hier al prima naar 80km/h kan.

-Aansluiting verruimen zodat deze afbuigend met >110km/h bereden mag worden of de wissels verruimen naar 80km/h.
Heeft niet mijn voorkeur; het lijkt me vreemd dat deze situatie in het echt nooit voorkomt, en dan zal het ook niet zomaar verruimd kunnen worden.

Ziet iemand een oplossing waarmee de sporen ongewijzigd kunnen blijven, rechtdoorgaande treinen 110 kunnen rijden én afbuigende tussen de wissels en Sein B al naar 80km/h kunnen?

@Mods Mocht dit hier net teveel offtopic gaan; verplaatst deze post gerust  :P
« Last Edit: Friday 19 August, 2016, 20:12:04 by MarkA »

5.513 posts
« Reply #16 on: Friday 19 August, 2016, 20:54:08 »
Even wat anders, op het middelste plaatje zie ik een wissel die niet goed is gelegd. ;)
Zie pijl? in het knipsel:

150 posts
« Reply #17 on: Saturday 20 August, 2016, 10:34:49 »
Dacht ze toch allemaal al naar gelopen te hebben  :P
Dank voor de oplettendheid; heb hem opnieuw aangelegd

Treinspotter Zuid-Holland
35 posts
« Reply #18 on: Sunday 21 August, 2016, 11:25:51 »
Prachtig allemaal
Ga zo door
Vooral vind ik de route van tyciano heel mooi

Jurgen

131 posts
« Reply #19 on: Sunday 21 August, 2016, 15:24:20 »
Wanneer er gewisseld moet worden én de aansluiting afbuigend genomen moet worden gaat het verkeerd.
Je krijgt de volgende opvolging:
Sein A: Groen Knipper 6
Vbord wit; 11
Sein B: Groen Knipper 8
Sein A zal dan sowieso geel-8 gaan tonen. Het sein voorgaande aan sein A zal geel-6 tonen. Volgens de regels zal de machinist dan bij sein X (voorgaande aan sein A) moeten begrenzen naar 60 km/h, om dat bij sein A te rijden. Omdat geel-6 zegt dat het bij het volgende sein bereikt moet zijn, zal daar, officieel gezien 60 gereden moeten worden. Echter, omdat er ook regels zijn met betrekking tot snelheidsverhogingen, zal de machinist bij het waarnemen van geel-8 (bij daglicht èn goed zicht) zijn snelheid al mogen verhogen. Mits de lokale beperkingen dit toelaten natuurlijk. Oplossing is een P-sein net na de wissels bij sein A, welke, na de groen-knipper 6, een seinbeeld geel-8 zal tonen. Hiermee is ook het snelheidsbord alweer overruled, want de lichtseinen staan in dit geval boven de plaatselijke snelheden. ;)

Grtz!
« Last Edit: Sunday 21 August, 2016, 15:32:01 by westerhaak »

150 posts
« Reply #20 on: Sunday 21 August, 2016, 15:46:32 »
Kijk, die optie heb ik nog helemaal niet overwogen  :)
Bedankt!

Als ik het zo zie is dat inderdaad de netste oplossing voor de situatie, moet ik alleen wel Sein A Geel 4 knipper laten tonen indien dit nieuwe P sein op Geel staat (en Sein B dus rood), 580 meter om van 110 te stoppen is nogal kort  :P

**
TreinPunt.NL Vriend
CXX Valleilijn
144 posts
« Reply #21 on: Sunday 21 August, 2016, 16:02:32 »
Hele mooie routes hier!
Het is allemaal niet makkelijk. Maar samen komen we er wel. 8)

131 posts
« Reply #22 on: Sunday 21 August, 2016, 16:17:13 »
Kijk, die optie heb ik nog helemaal niet overwogen  :)
Bedankt!

Als ik het zo zie is dat inderdaad de netste oplossing voor de situatie, moet ik alleen wel Sein A Geel 4 knipper laten tonen indien dit nieuwe P sein op Geel staat (en Sein B dus rood), 580 meter om van 110 te stoppen is nogal kort  :P
Ik neem niet aan dat de snelheid in je station 110 km/h is. :P
Je P-sein zal dan geel-8 tonen, en de plaatselijke snelheid dient genegeerd te worden. Oftewel, als seinen krijg je dan groen-6, geel-8, groen-8. Pas als de gehele trein de wissels is gepasseerd mag de snelheid op worden gevoerd. ;)

Grtz.  ;)

150 posts
« Reply #23 on: Sunday 21 August, 2016, 16:29:35 »
Mits je niet wisselt en doorkomt op Spoor 2 of 4 mag een doorgaande trein in principe 110 door het station heen ja  :P. Spoor 1,3 en 5 altijd maximaal 60.  Al zul je het bijna nooit rijden omdat het een IC station is, maar mocht ik ooit een scenario maken met een omgeleide Internationale trein of ledig materiaal zal dat wel kunnen gaan gebeuren  ;)

Het is een beetje vergelijkbaar met de situatie in Tilburg , met het verschil dat je daar over sommige perron sporen zelfs 120 mag voor zo ver ik weet.

Heb het nu aangepast zoals je zei in je vorige post.
Je krijgt nu idd netjes Groen knipper 6>Geel 8>Groen knipper 8, wat perfect voldoet.
Mocht sein B rood vallen, Geel 4 Knipper >Geel>Rood.
« Last Edit: Sunday 21 August, 2016, 16:32:02 by MarkA »

131 posts
« Reply #24 on: Sunday 21 August, 2016, 19:39:27 »
Een stukje verder gebouwd vandaag, onder andere een meertje met een slot/kasteel erin. Een soort Muiderslot. Rondom het spoor moet nog wat groen komen, en dan is dit ook wel klaar. In de achtergrond is nog niets, dus tot zover dit kleine update-je.

Grtz!

911 posts
« Reply #25 on: Sunday 21 August, 2016, 21:48:39 »
Prachtig! Ik zie dat iemand de route Maastricht -Roermond bouwt.

131 posts
« Reply #26 on: Wednesday 24 August, 2016, 16:50:38 »
Het resultaat van een uurtje rommelen in de editor. :)

37 posts
« Reply #27 on: Wednesday 24 August, 2016, 17:58:59 »
Teaser:
Een scenario aan het testen...
« Last Edit: Wednesday 24 August, 2016, 18:00:59 by tyciano »

TreinPunt.NL Moderator
De trein!!
1.621 posts
« Reply #28 on: Thursday 25 August, 2016, 01:28:52 »
Leuke screenshots allemaal. Ik zit ze aandachtig te bekijken en veel screenshots zien er erg mooi uit. 8)

131 posts
« Reply #29 on: Thursday 25 August, 2016, 11:54:53 »
Nieuwe ochtend, nieuwe dingetjes. Één van mijn repaint-pogingen voor de NS 6400 trekt een NMBS-Desiro. Dit station is niet heel lang geleden in gebruik genomen, en zelfs de wijk is nog niet eens klaar. :)

Grtz,
Remy