Welcome guest!

Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?

Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
Wednesday 23 May, 2012, 08:48:05
TPNL

Author Topic:  Hoe kan ik deuren animeren in MSTS?  (Read 955 times)

Offline daveke123456

• BTSM
Hoe kan ik deuren animeren in MSTS?
« on: Thursday 11 August, 2011, 19:33:03 »
Hallo,
ik ben bezig een paar rijtuigen aan het reskinnen,
maar mijn vraag is:
hoe kan ik statische deuren laten werken onder MSTSbin met
de CTRL 7-9?
groetjes
Met vriendelijk groeten, Dave :)

Share via facebook Share via twitter

Offline MathijsB

• TreinPunt.NL Moderator
  • Bouwer Roosendaal-Vlissingen
Re: Hoe kan ik deuren animeren in MSTS?
« Reply #1 on: Thursday 11 August, 2011, 19:35:20 »
Statische deuren kan je niet animeren d.m.v. skinnen, hiervoor heb je de orginele bestanden nodig van de orginele maker. Over het algemeen geven ze die niet vrij ;)
Groet,

Mathijs

Offline daveke123456

• BTSM
« Reply #2 on: Thursday 11 August, 2011, 23:47:40 »
Ah ok dan!
Geen probleem,
een andere vraag wat is de naam voor het programma
waar in je locomotieven en rijtuigen kunt maken

Offline Johnny

• TreinPunt.NL Administrator
    • Openbaar vervoer foto's en wie weet nog veel meer!
« Reply #3 on: Thursday 11 August, 2011, 23:53:52 »
Naar mijn weten Gmax, maar daar móet je enorm veel tijd en geduld erin steken, wil je het onder de knie krijgen.
Dus begin klein ;)
Groeten,
Johnny

Bekijk ook mijn OV Blog!
http://www.johnnyhibma.blogspot.com
Ben ook actief op Hyves, Facebook, Twitter onder de naam: Johnny Hibma

Frysk is in taal!
Sa ist en net oars.

Aron

• Guest
« Reply #4 on: Friday 12 August, 2011, 00:21:56 »
-
« Last Edit: Friday 06 January, 2012, 17:11:21 by Aron »

Offline PeterD

• www.trainsim.com
« Reply #5 on: Friday 12 August, 2011, 09:17:49 »
Voor MSTS heb je geen 3D Studio Max nodig.  Gmax bevat alle opties van 3D Studio Max welke je nodig hebt voor toepassing in MSTS. Onzin om te denken dat je met 3D Studio Max beter, mooier of simpeler iets kan bouwen voor MSTS.  Het heet tegenwoordig Autodesk. Het is niet eens aan de orde als serieus advies hier op het forum. Het is payware maar je praat dan over minstens 4500 euro. (het bruto uurloon van een 16-jarige is volgens mijn 2,85 euro  :P).

Op http://www.amabilis.com/products.htm kan je een freeware programma 3D Crafter downloaden, een goed stuk software. Voor MSTS moet je wel opwaarderen naar minimaal 3D Crafter Plus ( iets van 35 dollar) zodat je de export functies voor msts krijgt. De duurste versie 3D Crafter Pro doet niets onder voor 3D Canvas Pro alleen heb je de duurdere versie niet nodig als je het alleen voor MSTS wilt gebruiken.

Sketchup is geen optie voor MSTS. Het is 3D software gemaakt voor 3D ontwerp van gebouwen (architecten), het is nooit ontworpen voor games. Google heeft het bedrijf overgenomen en Sketchup als gratis software aan de wereld gegeven. Het nadeel van Sketchup zijn de beperkte animaties en het grootste bezwaar is dat je bij gewoon gebruik ontzettend snel erg hoog in polygonen uitkomt. Je kan in shapeviewer aan het polycount al zien dat het gemaakt is met Sketchup.

Blender is een krachtig 3D programma, maar hier geld zeker voor dat het alleen krachtig is in de handen van een ervaren ontwerper, het is zeker geen makkelijke software. De export naar MSTS shape is niet mogelijk, daarmee valt Blender ook af.

Kortom Gmax is gewoon de grote winnaar, het is gratis en geschikt voor MSTS.

Offline supercitroen

• TreinPunt.NL Moderator
« Reply #6 on: Friday 12 August, 2011, 10:25:04 »
Naast het hoge aantal polygonen heeft sketchup een ander groot nadeel. De modellen zijn verre van stabiel, en de kans is dus heel groot dat je last krijgt van vervormingen in het model als je deze in MSTS zet. Sketchup moet je gewoon niet willen gebruiken voor het maken van MSTS-modellen.
Groeten,
Jeroen

Offline daveke123456

• BTSM
« Reply #7 on: Friday 12 August, 2011, 10:58:30 »
Wow,
dit is veel uitleg!
Bedankt allemaal om zo behulpzaam te zijn!
Hier kan ik toch wel al verder!! :)

Offline msts_be

« Reply #8 on: Friday 12 August, 2011, 14:41:25 »
Peter,

Misschien is het een beetje een sluwe manier om aan 3dsmax te komen, maar zo ben ik er toch aan geraakt.

Als je student IT of Informatica bent die studeert aan een hogeschool/universiteit die een overeenkomst heeft met Autodesk, kan je het hele arsenaal Autodesk-producten gratis downloaden. Zelf heb ik de meer technische richting (netwerken/servers/programmeren) gevolgd op de hogeschool, maar omdat er ook een richting multimedia design (Photoshop/Illustrator/tekenen/3dsmax) is en daar geen onderscheid tussen gemaakt wordt door Autodesk, kon ik deze ook downloaden. (zie screenshot hieronder)

Eigenlijk wil Autodesk gewoon een beetje Microsoft Dreamspark achterna denk ik. En van Dreamspark heb ik ook goed gebruik gemaakt: Windows Server 2008 en Expression Studio for free ! Spijtig genoeg ben ik nu afgestudeerd en kan ik binnenkort van beide diensten geen gebruik meer maken.  :'(

Offline Johnny

« Reply #9 on: Friday 12 August, 2011, 17:10:10 »
Slim bezig ;)
Het verhaal komt me bekend voor, en ik maak er ook wel eens gretig gebruik van.
Maar de meeste leden zitten niet in de ICT, dus dat verhaal gaat hier niet op.
Menig lid komt toch uit op Gmax.

Aron

• Guest
« Reply #10 on: Friday 12 August, 2011, 17:47:59 »
-
« Last Edit: Friday 06 January, 2012, 16:57:41 by Aron »

Offline Johnny

« Reply #11 on: Friday 12 August, 2011, 18:17:46 »
Tip, ze zeggen het niet direct.
Praat er wat omheen en begin dan te vragen, tenzij je met een aantal goed kunt opschieten, zoals bij ons de bureau automatisering.

Offline PeterD

• www.trainsim.com
« Reply #12 on: Friday 12 August, 2011, 19:06:01 »
Maar er zitten in 3ds max wel wat extra hulpmiddelen bij - die het modulatieproces kunnen versnellen - die in Gmax ontbreken, vandaar ik het uitgebreider noem dan Gmax.

Dat is een prachtige zin! Zou je me eens willen uitleggen welke extra hulpmiddelen het dan zijn. Als je dan toch bezig bent is het misschien ook handig voor iedereen op het forum die niet precies weet wat "het modulatie proces" is wat nader toe te lichten.

Dat is ook handig voor de mensen die zich afvragen welk programma ze moeten gebruiken, want het is best handig om te weten of je 4500 euro moet gaan uitgeven (of naar de universiteit moet gaan) om een sneller modulatie proces te bemachtigen ;)

Offline Citypendel

• TreinPunt.NL Moderator
« Reply #13 on: Friday 12 August, 2011, 19:08:24 »
Ik denk dat als je 3dsmax koopt het modulatieproces van je spaargeld ook sneller gaat.. in negatieve zin dan he.
Gr, Dwight

Aron

• Guest
« Reply #14 on: Friday 12 August, 2011, 21:58:33 »
-
« Last Edit: Friday 06 January, 2012, 16:59:59 by Aron »

Offline DickT

« Reply #15 on: Saturday 13 August, 2011, 07:40:41 »
....
Blender is een krachtig 3D programma, maar hier geld zeker voor dat het alleen krachtig is in de handen van een ervaren ontwerper, het is zeker geen makkelijke software. De export naar MSTS shape is niet mogelijk, daarmee valt Blender ook af.
....

Peter,

Ik ben het wat Blender betreft eens en oneens  :). Met de eerste zin heb je in elk opzicht gelijk, met de tweede sla je de plank echter mis. Blender kan exporteren naar het 3DS-formaat en bij MSTS zit een conversieprogramma om 3DS-bestanden om te zetten naar shape-bestanden (.s): conv3ds.exe, kijk maar in de UTIL-map van Trainsimulator. In het begin van MSTS (er was toen nog geen GMax en TSM) had je alleen 3DS Max en moest je via die weg (exporteren naar 3ds en converteren met conv3ds) de modellen in MSTS krijgen. Chris Longhurst werkte in het begin ook zo, later gebruikte hij GMax om zijn, in 3DS Max gemaakte, modellen om te zetten!

Dick

Offline PeterD

• www.trainsim.com
« Reply #16 on: Saturday 13 August, 2011, 09:25:22 »
Dick ik sla de plank niet mis. Na al die jaren ga jij mij toch niet vertellen dat een 3DS hetzelfde is als een MSTS shape???  :P

Zowel mijn opmerking dat Blender niet kan exporteren naar MSTS als jouw opmerking dat Blender kan exporteren naar 3DS zijn volkomen juist.

Echter Blender gebruikt High Performance C, een script wat een stuk langzamer is dan het script van 3D studio max. Als Blender een export doet naar 3DS dan doet Blender dat keurig maar zonder armatures en vertex groups. Wat is de waarde dan om nog een export te doen met conv3ds?

Neem eens een kijkje bij bijvoorbeeld de 'edit mesh'-modifier van Gmax en 3ds max, als daar iets opvalt weet je precies een aantal extra hulpmiddelen die bij Gmax ontbreken, zo niet, dan is het waarschijnlijk niet voor je relevant. ;)

Dat was mijn vraag niet. Jij post hier aardig wat moeilijke woorden en bent een moderator op een MSTS forum. Dus neem ik aan dat je erg goed op de hoogte bent van MSTS. Aangezien je nogal technisch aan posten slaat over 3D design neem ik aan dat je daar ook prima in thuis bent.

Ik kom op een forum om iemand anders te helpen en het is geweldig als ik ook nog eens iets kan leren. Ik wil graag weten wat die functies zijn in edit mesh en wat dan het voordeel is voor is toepassing in MSTS. Zo te lezen zijn die extra opties voor jou wel heel erg relevant.

Ik heb trouwens wel een semantische definitie voor nabouwen van op de wereld bestaande entiteiten in een 3D simulatie omgeving. Die definitie is als het om MSTS gaat heel simpel, dat is namelijk een polygonen bom bouwen.

« Last Edit: Saturday 13 August, 2011, 09:27:17 by PeterD »

Offline Quinzeedied

• Quinzeedied.tk
« Reply #17 on: Sunday 14 August, 2011, 16:34:17 »
Het grote voordeel van 3ds max vind ik dat je kunt renderen. Naast het feit dat het mooie plaatjes oplevert, is het een makkelijke manier om te zien of je textures goed heb uitgelijnd op elkaar (in gmax is de resolutie van je werkmap onvoldoende om dat te kunnen zien, moet je tussendoor steeds exporteren). Ook maak ik van de renderfunctie gebruik om mooiere textures te maken.
Overigens is de belangrijkste reden dat ik ben overgestapt, vooral dat 3ds max ook nog door veel meer simulatoren wordt ondersteund, zodat content overzetten naar een andere simulator mogelijk is (afgezien van het feit dat modelleren voor Railworks veel te omslachtig is en ik daar voorlopig niet aan begin).
Gelukkig is het via een omslachtige weg mogelijk ook van gmax naar .3ds te komen en uiteindelijk dus naar 3ds max te converteren. Echter levert dit nog wel eens foutmeldingen op en verlies je soms je smoothing.

Nu ik ruim drie jaar met 3ds max werk moet ik wel zeggen dat ik het fijner vind werken dan gmax, maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak.
« Last Edit: Sunday 14 August, 2011, 16:36:07 by Quinzeedied »

Offline supercitroen

• TreinPunt.NL Moderator
« Reply #18 on: Monday 15 August, 2011, 11:42:13 »
Leuke discussie, maar iemand die wil beginnen met 3D-modellen maken voor MSTS is gewoon het beste af met Gmax.

Offline Johnny

« Reply #19 on: Monday 15 August, 2011, 12:04:22 »
Correct, en daarmee stel ik op prijs dat we het woord nu weer even overlaten aan Dave ;)

Similar Topics

topicsolved
hoe hou je de deuren open?

Started by robinnieland

8 Replies
383 Views
Last post Monday 12 March, 2012, 16:01:29
by klaass1994
nieuws
'Plaza het Stationsplein' opent in zomer deuren

Started by Nieuws